2006-ban jelent meg az első Nissan Qashqai és én még mindig csak úgy tudom leírni a nevét, ha puskázom. Máskülönben mindig belekerülne valahová egy teljesen indokolatlan U betű, nyilván valamelyik Q után. Az viszont nagyon megmarad bennem így 15 év után is, hogy mennyire menő volt az első Nissan Qashqai reklámja. Tudják, ahol egy gigantikus láb gördeszkázott végig a tetején a nagyvárosi akadályokat leküzdve.
Már megvolt az előszele, de akkoriban még bizonyos szempontból bátor lépés volt kompakt helyett crossovert kínálni, de a Nissannak bejött és azóta több mint 3 millió darabot adtak el belőle. 2021-re megérkezett a Nissan Qashqai harmadik generációja merészebb formatervvel, szebb beltérrel és további okosságokkal.
Határozottan merészebb lett az orra a szűkre húzott, 12 szegmenst kapcsolgató LED-es fényszórókkal és személyre szabhatóbb a kéttónusú fényezéssel, de a dizájn egyértelműen ragaszkodik az elődökhöz, csak kicsit élesebbre vasalták a vonalait. Pedig a harmadik generációs Qashqai már a teljesen új CMF-C platfomra épül és minden dimenziójában egy picikét nagyobb lett az elődjénél. A teljes hossz 3,5 centivel (4425 mm), a tengelytáv pedig 2 centivel nőtt (2666 mm).
Több nagy szilárdságú acélt és alumíniumot használtak a karosszériájában, így a Qashqai nem csak merevebb tud lenni, de az előzőnél 60 kg-mal könnyebb is. A csomagtérajtó például kompozit anyagból készül, ezzel 2,6 kg-ot nyernek. Összességében 21 kg-mal lett könnyebb az autó.
Kétféle motorral lesz elérhető a Nissan Qashqai és egyik sem dízel. Az 1,3 literes, négyhengeres turbómotor (ami Renault modellekből is ismerős lehet) 12 voltos mild hibrid változata 138 lóerős és 156 lovas teljesítménnyel (utóbbi akár összkerékhajtással), a 1,5 literes motor az e-Power hibridben 187 lóval és 330 Nm nyomatékkal, kizárólag elsőkerékhajtással. Az elsőkerekesek futóműve hátul csatolt lengőkaros, az összkerekesek multilink felfüggesztést kapnak.
154 lóerős a hibrid benzinmotorja, de ezt kizárólag arra használják, hogy az akksit töltse. A kerekeket a villanymotor hajtja. Így tud leginkább villanyautóként viselkedni (még egypedálos mód is van a hibridben) és mivel mindig az ideális tartományban jár a motorja, csökken a károsanyag-kibocsátása.
Marco Fioravanti, a Nissan termékfejlesztésért felelős alelnöke a premier utáni online beszélgetésen fejtette ki, hogy nem lesz plug-in hibrid vagy teljesen elektromos változat. Az elektromos modellek egy teljesen önálló platformra épülnek (CMF-EV) és külön palettán futnak majd a belsőégésű motorral szerelt modellekkel párhuzamosan.
ProPilot nevű önvezetéshez közelítő rendszere sávban tart, gyorsít és lassít, valamint araszol a forgalommal és a táblafigyelő rendszer alapján állítja be a sebességet. Holttérfigyelő és hátsó keresztforgalomra figyelmeztető rendszer is van a Qashqaiban.
Modernebb lett a beltér, de a Nissannál szerencsére érzik, hogy meddig kell elmenni a gombmentesítésben, így a klímakonzol fizikai kapcsolóit meghagyták. Minden másra ott a műszerfal tetején lévő 9 colos érintőképernyő Android Auto és Apple CarPlay funkcióval. A kormány mögött 12,3 colos digitális műszeregység van, felette pedig 10,8 colos HUD vetít mindent a szélvédőre.
Ígéretük szerint sokat javult a tárolóhelyek mérete (az ajtózsebekben már 1,5 literes palackok is elférnek, a csomagtér alapból 480 literes) és az anyagminőség. A legjobban felszerelt modellekben már Nappa bőrbe varrják az üléseket.
Árak még nem ismertek, az viszont tudható, hogy az új Nissan Qashqai nyáron érkezik a szalonokba.