A gyártmány-optimalizálás érdekes helyzetet teremt: a legtöbb autógyártó ugyanabban a néhány kategóriában mutat be új elektromos autókat: azokban a szegmensekben, ahol a legnagyobb keresletre lehet számítani. Valószínűleg ez vezette a Toyotát is arra a döntésre, hogy egy közepes, terepjáró-jellegű autóval indítsa saját villanyautó-kampányát.
A bZ4X-nek evezett autó, amelyet Sanghajban mutattak be, az idei év első komolyabb autószalonján, minden részletében arra utal, hogy nagyszabású vállalati agymenések eredménye. Egy olyan modellre emlékeztet, a RAV4-esre, amely minden nagyobb piacon elég jól fogy. Ugyanakkor az arányokat igyekeztek dinamikusabbra venni: a tetővonal alacsonyabb, kerekek még nagyobbak, a fekete sárvédőbetétek hangsúlyosabbak: ez a népszerű Toyota egy még jobb változatának látszik.
Hogy mi van belül, azt a régi Toyotás szokás szerint egyelőre nem kötik a közönség orrára. Csak annyit tudunk biztosan, hogy a hajtás tisztán elektromos, a padlólemez pedig a Subaruval közösen fejlesztett e-TNGA lesz.
A jól kiszámított pozicionálás persze nem csak a Toyotának hozta azt az eredményt, hogy egy közepes SUV népszerű lehet, így aztán a bZ4X, ha eljut a szériagyártásig, elég sűrű mezőnyben találja majd magát. Amerikából például a Chevrolet Bolt EUV típussal találja szemben magát, míg Európából a Volkswagen ID.4-gyel és népes rokonságával, a Mercedes EQB-vel és a Volvo XC40 Recharge-dzsal, hogy csak néhány példát említsük a számtalanból.
Az új villanyautó egyébként a Toyotától megszokott tisztességes szakmunka. A belső tér ezúttal nem tanulmányautós túlzás, inkább mondanánk prototípus-jellegűnek. Természetesen itt sem találunk már analóg műszereket, csak két LCD kijelzőt, viszont üdítő változatosság, hogy rengeteg a fizikai gomb és kapcsoló. Így a fontos funkciók használatához némi rutinnal egyáltalán nem kell a műszerfal felé pillantani, hiszen a gombok helyzete kitapintható. Szemben a manapság erőltetett trenddel, amely a legtöbb funkciót az érintőképernyőre költöztetne, így elvonja a sofőr figyelmét a forgalomról.
A bZ4X-ről annyi derült még ki, hogy a jövő év közepén szeretnék megkezdeni a forgalmazását, és globális modell lesz, amelyet két üzem gyárt majd, egy Kínában, egy pedig Japánban.