A Škoda bemutatta a rég várt új Fabiát, amellyel végleg elköszön a régi PQ padlólemez-családtól: a kisautó új generációja már az MQB platformra épül, akár az Audi A1, a Seat Ibiza vagy a Volkswagen Polo.
Ezzel együtt jelentős méretnövekedésen megy át. A hossza 4,108 méterre, a szélessége 1,78 méterre, a tengelytávja 2,564 méterre nő. Ez hosszában 11,1 centi, széltében 4,8 centi, a tengelyek közt pedig 9,4 centi többletet jelent. A csomagtér mérete konkrétan egyetlen literrel kisebb az aktuális VW Golfénál: kerek 380 literes.
A formaterv nem tartogat nagy meglepetéseket: a Fabia jól passzol a többi Škodáról már jól ismert márkaarculathoz: nem kellemetlen látvány, de új megoldásokat egyáltalán nem hoz. Cserébe az új forma aerodinamikailag valamivel hatékonyabb az elődénél: a légellenállási tényezőjét sikerült 0,32-ről 0,28-ra csökkenteni, ami kedvezőbb fogyasztási adatokban nyilvánulhat meg. Az aerodinamikai csomag része egyébként az aktív hűtőrács, amely állítólag önmagában is vagy 2 deci benzint spórolhat meg száz kilométeren.
A motorválaszték zömmel az ezres háromhengeres motor változataiból áll majd, ahogy eddig is: a turbó nélküli változatok 65 és 80 lóerősek lesznek, a turbósak 95 vagy 110 lóerővel érhetők el. Csak a csúcsváltozat kap négyhengeres motort, a VW csoport jól ismert 1,5 literes, 150 lóerős benzines TSI Evo motorját.
A három gyengébb ezresnél az ötfokozatú kézi váltót is meghagyták, ezekre 5,1 literes átlagfogyasztást ad meg a gyártó száz kilométeren. Csak a 110 lovas háromhengeres érhető el hatfokozatú kézi váltóval, egyben ez a legtakarékosabb változat is kerek 5 literes gyári vegyes fogyasztási adattal. Ez a motor elérhető hétsebességes DSG váltóval is, ami a négyhengereshez az egyetlen elérhető váltó. A 150 lóerős csúcsváltozat fogyasztása a legmagasabb, bár elvben ez is elmegy száz kilométert 5,6 liter benzinnel.
Ahogy a teljesítmény-adatokból sejthető, a két szívómotortól elég lusta gyorsulás várható: az alapváltozat 15,5, a 80 lóerős kivitel 15,1 másodperc alatt érheti el a százas tempót. A 95 lovas turbómotorral ugyanez 10,6, a 110 lovassal 9,7, a négyhengeres turbómotorral 7,9 másodpercet vesz igénybe.
Természetesen a felhasználói felületeket is korszerűsítették: a Fabiában is megjelenik a Virtual Cockpit-nak nevezett digitális műszeregység – a hagyományos, mutatós műszerek lassan teljesen eltűnnek az újabb autókból – és már nem lesz olyan változat, amely ne kapna középre egy érintőképernyőt. Igaz, az olcsó változatokba 6,2 hüvelykes, mobiltelefonokat idéző méretű kerül, a 8,2 és 9 hüvelykesek a magasabb felszereltségi szintekkel érkeznek.
Lényegében mindent elárultak az új, nagyobb és korszerűbb Fabiáról, azt az egyet kivéve, hogy mennyibe kerül majd. Ám a méretek és a kialakítás alapján mindenki drágulást vár: 14 ezer euró feletti induló árat, ami itthon 5 millió forint feletti kezdő árcédulát jelentene.