A biztonsági funkciók nyírják ki a kézi váltót
Két tényezőt szokás emlegetni a kézi váltós autók visszaszorulásának okaként: az első a kényelem, hisz megfelelő áttételek között válogatni fárasztó elfoglaltság, csinálja azt inkább a gép. A másik ok az elektromos és hibrid hajtású autók terjedése, amik felépítésükből fakadóan vagy egyáltalán nem igényelnek a hagyományos értelemben vett váltót vagy a mechanizmus bonyolítaná őket túl. Mindkét faktor valós, de egy harmadik lehet az, ami igazán felgyorsíthatja a szomorú folyamatot, ez pedig a biztonsági berendezések kötelezővé tétele.
Kanadában mutattak rá, hogy a hamarosan szériafelszereltséggé váló automatikus vészfékasszisztens nehezen párosítható a kézi váltóval, így középtávon jobban megérheti a gyártóknak, hogy az eleve alacsony piaci részesedést magukénak tudó manuális modelljeiket egyszerűen megszüntetik. Ez pepitában már most is létező probléma, hisz a Subaru kanadai leányvállalata csak az automata modelljeihez kínálja az Eyesight biztonsági csomagot. Arra jutottak, hogy túl költséges lenne átalakítani az egész autót, a Mazda példája viszont azt mutatja, hogy a megvalósítás nem lehetetlen: ők vészfékezés esetén egyszerűen lefullasztják a motort. A Mazdánál egyébként szintén visszaestek a kézi váltós eladások, öt éve még az eladások 19 százalékát, tavaly viszont már csak 6 százalékát tették ki ezek a modellek.
Igény persze még van, ám a váltani szerető közönség egyre specializáltabb: a Subaru sportmodelljeinek esetében pozitív a változás, a WRX/STI és BRZ modelleket egyre többen kérik a hagyományos felállásban. A cég az Automotive News Canada kérdésére elmondta, a Subaru kitart a kézi váltó mellett, de ha kötelezővé válik az automata vészfék, az új megvilágításba helyezi majd a kérdést. Perspektíva: Észak-Amerikában 1,2 százalék, világszinten pedig 17,1 százalék a manuális váltóval szerelt új autók aránya.