A bányadömperekben is hibrid hajtással kísérleteznek
A Rolls-Royce csoporthoz tartozó MTU nagy ipari dízelmotorok gyártójaként közismert, egyebek közt 16 hengeres dízelmotorokat szállítanak a hatalmas, külszíni fejtésekben használatos dömperek számára.
A legújabb fejlesztésük egy hibrid hajtásrendszer erre a méretre szabva. A 76,2 literes 16V-4000 típusjelű, 2536 lóerős motort helyettesítik a 31,8 literes, és 1544 lóerős 16V-2000-essel. A kieső durván ezer lóerőt pedig az Energy Packs nevű akkumulátor-rendszer biztosítja. Így a gyártó szerint azonos használati érték mellett akár 30%-kal csökkenthetik a fogyasztást, és a szén-dioxid-kibocsátást.
A megoldás viszonylag kézenfekvő, hiszen ezeket az óriási gépeket – a világ legnagyobb szárazföldi járműveit – eleve elektromos erőátvitellel gyártják. Ebbe a rendszerbe kisebb motort, és egy nagy csomag akkumulátort építve viszonylag egyszerű lehet átállni a takarékosabb megoldásra.
Az MTU egyébként nem számol a dízelmotorok teljes eltűnésével ezen a területen – erre utal legalábbis, hogy a 2000-es és 4000-es sorozatból most is fejlesztenek egy újabb generációt, amely állítólag már karbonsemleges, növényolaj-alapú üzemanyagokkal is működtethető lesz.