Gömbkerekű járműkoncepciót mutatott a Citroën
A Citroën két másik céggel, az Accorral és a JCDecaux-val együtt fejlesztette ki saját önvezető, moduláris járműrendszerét, amelyet igazából a kerekeket helyettesítő gömbök tesznek egyedivé.
Maga a moduláris jármű ötlete, mondhatni, lerágott csont. A lényege az lenne, hogy különválasztható formában készítenék el az autó műszaki részét, és a felépítményt. Ez utóbbi tulajdonképp bármi lehet, konténerszállító eszköztől a luxuskivitelű utastérig.
A Citroën ezt úgy gondolta tovább, hogy a Citroën Skate nevű szállítómodul nem a megszokott kerekeken gördül, hanem a Goodyear-rel közösen kifejlesztett gumibevonatú gömbökön. Ezek az egykori egérgörgőkhöz hasonlóan bármerre képesek forogni, így elvileg olyan mozgásokra is képessé teszik a képessé a platformot – például oldalazásra, helyben forgásra – ami a megszokott egytengelyű kerekekkel komplikált négykerék-kormányzással lenne kivitelezhető.
Az elképzelés szerint olyan felépítményeket hordozhatna a labdakerekű, önvezető Citroën, amelyekben nem csak kényelmesen, de akár hasznosan is el lehetne tölteni az időt. Az egyik bemutatott koncepció egy kis edzőterem, amelyben menet közben sportolni lehetne. A másik viszont egy érdekes, tolóajtós, lábakon álló luxustér, amelyben egy érdekes, rökamié-jellegű ülő-fekvő alkalmatosságot alakítottak ki. A harmadik, amelyet kifejezetten fizetős mobilitás-szolgáltatásoknak találtak ki, az időjárástól védett üléspad mellett egy kis teraszt és felette féltetőt is tartalmaz. Ez utóbbi jellegre olyan, mintha egy régi, nyitott peronú villamos egyik vége volna, azzal az eltéréssel, hogy a tetejére növényeket is ültettek.
A rendszert kifejezetten városba képzelték el, talán ezért is döntöttek úgy, hogy nem kell igazán gyorsnak lennie: 25 km/h a csúcssebessége, azaz egy kerékpárosnál nem menne gyorsabban.
A koncepció akár működhetne is, de egyelőre néhány lényeges eleme még erősen kísérleti fázisban jár. Egyrészt az önvezetés sem mondható még üzembiztosnak, másrészt a gömbkerekek – amelyeknek a Goodyear az Eagle 360 nevet adta – sem áll még készen a gyártásra.
Aligha tévedünk nagyot, ha az Urban Collectifet egyelőre egy érdekes gondolatkísérletként kezeljük, amelyből a jövő közlekedési rendszereit tervező szakemberek ötleteket meríthetnek. A megvalósítására ugyanakkor ma még nem igazán látszik reális esély.