A Tesla eddig is a legjobban fogyó elektromos autók közé tartozott Európában, de szeptemberben már abszolút értékben is megelőzött minden mást. A hónap során 24 591 Tesla Model 3-ast regisztráltak Európában, amivel a Renault Cliót (18 264), a Dacia Sanderót (17 988) és a VW Golfot (17 507) előzte meg.
Ez a Teslának nyilván hatalmas siker – a típus vásárlóinak száma 58%-ot nőtt tavaly, és 42%-ot tavalyelőtt óta – , ám az elsőség legalább annyira köszönhető a csiphiánynak, mint a villanyautó-vásárlási kedv növekedésének. A Tesla ugyanis már a nyár közepén jelezte, hogy kiküszöbölte a problémát, miközben a régebbi autógyártók termelési képességét ősszel az eddiginél is erősebben fogta vissza a vezérlőcsipek hiánya.
A jelenség magyarázata az, hogy a Tesla autói más felépítésűek: az amerikai vállalat egyetlen vezérlőáramkörrel irányítja az autó legtöbb rendszerét, így elegendő volt ennek a kontrollerét lecserélni valami másra, és írni az új csiphez egy új programot. Ez Elon Musk szerint néhány hetes munka volt. Ugyanakkor a többi autógyártó tucatnyi különálló vezérlőmodult alkalmaz egy-egy autóban, mindegyikben különálló csippel, és ezeknek a felváltása sokkal nagyobb erőfeszítést igényel: ha rá is szánják a szükséges mérnöki kapacitást, annak csak jóval később lehet kézzel fogható eredménye.
Ez a gyakorlatiban úgy jelentkezett, hogy a Tesla képes volt szállítani a megrendelőinek, míg a konkurencia egyszerűen képtelen volt kielégíteni az igényeket. Ezt jelzik a számok is: a korábbi években egy tipikus szeptemberi hónapban a piacvezető típus 30-50 ezer példányban kelt el, az idén viszont ezt a szintet látványosan meg sem közelítette semmi.