A Tesla eddig is a legjobban fogyó elektromos autók közé tartozott Európában, de szeptemberben már abszolút értékben is megelőzött minden mást. A hónap során 24 591 Tesla Model 3-ast regisztráltak Európában, amivel a Renault Cliót (18 264), a Dacia Sanderót (17 988) és a VW Golfot (17 507) előzte meg.
![D75 3263](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3369/33699/336993/33699333_3486ea1510fc9483d047331b46ec6a58_wm.jpg)
Ez a Teslának nyilván hatalmas siker – a típus vásárlóinak száma 58%-ot nőtt tavaly, és 42%-ot tavalyelőtt óta – , ám az elsőség legalább annyira köszönhető a csiphiánynak, mint a villanyautó-vásárlási kedv növekedésének. A Tesla ugyanis már a nyár közepén jelezte, hogy kiküszöbölte a problémát, miközben a régebbi autógyártók termelési képességét ősszel az eddiginél is erősebben fogta vissza a vezérlőcsipek hiánya.
A jelenség magyarázata az, hogy a Tesla autói más felépítésűek: az amerikai vállalat egyetlen vezérlőáramkörrel irányítja az autó legtöbb rendszerét, így elegendő volt ennek a kontrollerét lecserélni valami másra, és írni az új csiphez egy új programot. Ez Elon Musk szerint néhány hetes munka volt. Ugyanakkor a többi autógyártó tucatnyi különálló vezérlőmodult alkalmaz egy-egy autóban, mindegyikben különálló csippel, és ezeknek a felváltása sokkal nagyobb erőfeszítést igényel: ha rá is szánják a szükséges mérnöki kapacitást, annak csak jóval később lehet kézzel fogható eredménye.
Ez a gyakorlatiban úgy jelentkezett, hogy a Tesla képes volt szállítani a megrendelőinek, míg a konkurencia egyszerűen képtelen volt kielégíteni az igényeket. Ezt jelzik a számok is: a korábbi években egy tipikus szeptemberi hónapban a piacvezető típus 30-50 ezer példányban kelt el, az idén viszont ezt a szintet látványosan meg sem közelítette semmi.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)