December elején engedélyezték Németországban a Mercedes S-osztály hármas szintnek megfelelő vezetéstámogató rendszerét, a Drive Pilotot, eközben Japán már a négyes szinttel kacérkodik kormányzati szinten. Ez különösen nagy szó az ország lomha bürokráciájának ismeretében.
Japánban jelenleg a hármas szintig van engedélyezve az önvezetés, ez azt jelenti, hogy normál körülmények között, például autópályán képes a jármű az önálló közlekedésre, ám az összetettebb szituációkban átadja az irányítást a sofőrnek. A Nikkei vonatkozó cikke szerint a haszongépjárművek között már vannak olyanok, amelyek tudják ezt a szintet, a személyautók között pedig a Honda mutatott be először ilyen rendszert. A négyes szint komoly lépés, magas automatizáltságként szokás hivatkozni rá: az autó rossz útviszonyok között is képes közlekedni, tud reagálni pl. megkülönböztető jelzést használó járművekre, emberi sofőr egyáltalán nem is szükséges hozzá. A teljes önvezetéstől az választja el, hogy csak jól feltérképezett és/vagy előre beprogramozott útvonalon használható.
Japán is könnyebb terepen vetné be először a négyes szintet, 2023 márciusáig főleg a ritkábban lakott, vidéki útvonalakon közlekedő buszokon vezetnék be, 2025-ig pedig - amikorra elég adatot gyűjtöttek a már közlekedő rendszerekkel -, országszerte további negyven helyszín szerepel a tervek között. Ekkorra már személyautók és teherautók is közlekedhetnek a négyes szintű rendszereikkel.
A törvényjavaslatot a jövő tavasszal esedékes országgyűlésen tárgyalják, amelynek értelmében az adott prefektúra közbiztonsági bizottsága vizsgálhatja meg a rendszer megvalósíthatóságát, és adhat ki rá engedélyt. Az üzemeltetőkre is nagy felelősség hárul: távfelügyeletet kell fenntartaniuk, és vészhelyzet esetén képesnek kell lenniük késlekedés nélkül személyzetet küldeni a helyszínre.
Az engedélyezéshez és az üzemeltetéshez szükséges képesítés részletei később lesznek kidolgozva, az önvezető autók működését és biztonságát a Föld-, Infrastruktúra-, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztérium vizsgálja majd, tehát rengeteg akadályt kell még leküzdeni az első maguktól ingázó buszok megjelenéséig. Mindenesetre jelentős lépés, hogy hamarosan a törvényhozás előtt lesz az ügy, vagyis immár a mérnökökön múlik a siker.