A villanyautó beelőzte a dízelt Európában? Majdnem
A megfelelő 18 országot vette figyelembe Matthias Schmidt berlini autóipari elemző, hogy elsőként mutathassa ki az adatokból a szenzációs megállapítást: decemberben több elektromos autó fogyott Nyugat-Európában, mint dízelmotoros.
Schmidt cége szerint decemberben a teljes eladások 21%-a származott tisztán elektromos hajtású autókból, és 19%-a dízelmotoros modellekből. Ez azonban csak úgy igaz, ha a megfelelő nyugat-európai 18 országot nézzük: Schmidték elemzése a 2004 előtti EU tagállamokat, valamint Norvégiát, Svájcot, Izlandot és Nagy-Britanniát veszi figyelembe. Ezek közül Norvégia, ahol az állami támogatás példátlan mértéke, az olcsó áram és a drága üzemanyagok miatt a villanyautók többsége már versenyképes árban is, rendesen torzítja az eredményt. Ahogy a Teslának az a szokása is beleszólt az eredménybe, hogy az amerikai cég jellemzően a negyedévek végén szállítja le az addig megrendelt autókat.
Az elektromos autók térnyerése Európában persze így is példátlan, részint a jelentékeny német és francia vásárlási támogatások miatt. Az európai autógyártókat tömörítő ACEA egész Európát figyelembe vevő adatai szerint csak tavaly január és szeptember között 91%-os volt a kereslet növekedése: 801 ezer villanyautót adtak el ebben a periódusban. Dízelből eközben 26%-kal kevesebb fogyott, mint 2020-ban, de még így is 2,3 millióra rúgott a számuk.
Elég valószínű, hogy a következő évtized során tényleg megtörténik a csoda, és az elektromos hajtású autók eladásai megelőzik a dízelekét, sőt, talán a benzinesekét is, de ez a pillanat a valóságban még várat magára. És nem is valószínű, hogy eljön, ameddig egy dugattyús motoros autó sokkal olcsóbb lehet az azonos használati értékű elektromosnál.