Meredeken drágul a lítium, még drágábbak lehetnek a villanyautók
A villanyautók terjedésének továbbra is a magas árak szabják a legnagyobb gátat, pedig az akkumulátorok előállítási költsége a 2010-es 1200 dollár/kWh-hoz képest a tizedére esett, így jelenleg valahol 118 dollár környékén mozog. A villanyautók ára ennek ellenére sem csökken, sőt a lítium árában tapasztalható változások még tovább emelhetik azt.
Furcsa mód pont a termelés felpörgése okoz problémát: a korábbiakhoz képest jóval hatékonyabbá, ezzel együtt olcsóbbá vált az akkumulátorok gyártása, így a szektor túl gyorsan szívta fel a rendelkezésre álló nyersanyagot. A problémát csak fokozza, hogy a nagy lítium-igényű villanyautók is rohamléptékben terjednek, és szinte az összes márka is akkumulátorgyártó üzemeket kezdett el építeni. Végeredményben mindez nyersanyaghiányt okozott. Az autóiparban hasznosítható lítium 2022 januári ára ötszöröse az egy évvel korábbihoz képest, Kínában tonnája 261 500 jüan (13 millió forint), de az egyéb nyersanyagok is drágultak: a kobalt ára kétszeresére nőtt, a nikkel árfolyama 15 százalékkal emelkedett.
A TheDrive cikke szerint azonban nem kell kétségbeesni. A hiány és az áremelkedés valószínűleg 2022-ben lesz a legrosszabb, a lítium esetében további 50 százalékos drágulásra kell számítani, ám jövőre enyhülhet a nyomás. Nehéz azonban megjósolni, hogy a gyártók mennyire kívánják a fogyasztókra terhelni az ideiglenes árnövekedést, és mennyiben lesznek hajlandóak feláldozni a profitjukat a hiány végéig. Nem kevés pénzről van szó, míg a 9,5 kWh-s akkumulátorral szerelt Wuling Hongguang Mini EV esetében 108-ról 277 dollárra (~90 ezer forint) nőtt az akkumulátorokhoz szükséges fémek beszerzési ára, egy Audi e-tronnál 1895 dollár helyett 3861 dollárral (~1,2 millió forint) kell számolni idén.