A Geely bevásárolja magát a Renault dél-koreai részlegébe
Lassan kezd konkrét formát ölteni a Renault és a Geely együttműködése, amelyről először tavaly augusztusban hallottunk.
Az már januárban kiderült, hogy a Geely gyártana autókat a Renault kínai kereskedőhálózata számára, cserébe a Renault Dél-Koreában engedi gyártási lehetőséghez jutni a kínai céget. Ez utóbbi terv részeként a Geely most 34,02%-os részesedést szerez a Samsung Motors jogutódjából, a Renault Korea Motorsból (RKM), 264 milliárd wonért.
Ez nagyjából 207 millió dollárnak megfelelő összeg, azaz egy autógyár harmadáért elég kevésnek tűnik, bár a Renault Korea Motors nem nagy: egyetlen üzeme van, amely legfeljebb évi 300 ezer autót lenne képes előállítani, bár mostanság ennek jó, ha a harmadát ki tudták használni. Tavaly ráadásul a helyi eladások is elég gyengére sikerültek: 57 ezer autót adtak el, 36%-kal kevesebbet, mint 2020-ban.
A Geely számára mégis értékes lehet a Renault Korea, mivel a meglehetősen zárt dél-koreai piacon nemigen lehet helyi gyártás nélkül komolyabb piaci részesedést szerezni. Korábbi hírekből úgy tudjuk, hogy a Volvo által a Geely számára kifejlesztett CMA platformra tervezik átállítani a puszáni Renault Korea üzemet, így 2024-től itt is a Geely típusai készülhetnek a jelenlegi, Renault-Nissan műszaki alapú autók helyett. Egyes elemzők szerint a Geely nem csak a koreai piac meghódítására törekszik, de az is a céljai közt lehet, hogy közelebbi üzleti kapcsolatba kerüljön a villanyautó-akkumulátorok piacának három helyi nagyágyújával, az LG Energy Solutions-szel, az SK Innovation-nel és a Samsung SDI-jal.
Egyelőre kisebbségi tulajdonos lesz a Geely a Renault Korea Motorsban, de egyáltalán nem lenne meglepő, ha később, további részesedést szerezve az irányítást is átvennék a cégben. Erre viszonylag egyszerű lehetőségük is adódik. Az új felállás szerint a Renault birtokolja a Renault Korea Motors 45,98%-át, a Geely a most megszerzett 34,02%-át, a Samsung Card nevű hitelkártya-cég pedig a maradék 20%-ot. A Samsung Card azonban szintén jelezte, hogy eladná a részvényeit, és ha a Geely lenne a vevő, azzal egyből meg is szerezné a részvénytöbbséget a cégben.