A Cummins egy százéves múltra visszatekintő vállalat, amelynek fő profilja a dízelmotor volt: különféle ipari és mezőgazdasági gépektől kezdve egészen a sarokkutató óriásjárművekig szinte mindenben használták őket, ám a világ jelen állása mellett az eddig nyerő paletta nem tartható.
Korábban már írtunk róla, hogy a menekülőútvonalak keresése közben a Cummins felvásárolta a Meritor nevű, nagy teherautó-alkatrészeket gyártó beszállítót, amelynek révén elektromos hajtásokhoz is hozzájutottak. Most egy új irányba tettek lépést, 15 literes, hidrogénnel működő motort mutattak be egy kaliforniai eseményen.
A motor a cég univerzális platformjára épül, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hengerfejtömítéstől "lefelé" hajtóanyagtól függetlenül minden motortípus ugyanolyan alkatrészekből áll. A különbségeket feljebb találjuk, mivel minden üzemanyag más és más beállításokat (pl. különböző szelep- és injektorkialakításokat, gyújtógyertyákat vagy azok hiányát) kíván. A technológiát azzal indokolták, hogy a meglévő, belső égésű motorok átalakítása egyelőre jóval költséghatékonyabb, mint akár az üzemanyagcellás, akár a tisztán elektromos meghajtás.
A hidrogén-motorból egyelőre egy 15 literes és egy kisebb, 6,7 literes változatot mutattak be, a tesztek során 1098 Nm nyomatékot és 290 lóerőt sikerült kihozni, piacra kész verzióval várhatóan 2027-ben rukkolnak elő. Ennél valamivel előbb várható a hidrogénnel működő generátor, amit a Cummins a Daimler Truckkal közösen fejleszt, 2024-ben pedig a közös üzemanyagcellás megoldásukat is piacra dobják.
A Cummins nincs egyedül a hidrogénes törekvéseivel, többek között a japán, a dél-koreai, a francia, a német és az izraeli cégek is életben tartják a technológiát. A hidrogén belső égésű motorban való hasznosításáról itt írtunk bővebben.