A méretkorlátos miniautók, a keicarok Japán autópiacának közel 40 százalékát adják, ám hosszú távon több veszély is fenyegeti őket: a fogyasztásukat a belpiacon elterjedt hibridek is tudják már, az árelőnyüket pedig az elektromosítással veszítenék el. Ennek ellenére úgy tűnik, a gyártók mégis megpróbálkoznak velük, a Nissan és a Mitsubishi mutatott be egy-egy villanykeit. A szegmens két legnépszerűbb típusának elektromosított rokonairól van szó, így ha nem aratnak sikert, valószínűleg más gyártók sem fognak.
A bemutató nem előzmény nélküli, a Nissan minije a tavaly bemutatott IMk EV koncepció gyártásérett verziója, de a Mitsubishi is régóta mutogatott már részletfotókat a saját modelljéről. A Nissan biztosra ment a névadással, hisz a Sakura, mint cseresznyevirágzás, igazi toposz, gyakorlatilag minden japánnak mondott termékhez felhasználták már.
Eközben a Mitsubishi a japán nómenklatúrát folytatja, a meglévő eK X-hez biggyesztettek egy EV jelzést. Formatervükben is illeszkednek a márkaarculatba, míg a Nissan az Ariyára fazonírozta a Sakurát, a Mitsubishi nem is nagyon bolygatta a meglévő eK X dizájnját.
A műszaki alapok közösek, mindkét autó a mizushimai üzemben készül, az adatok pedig városi miniautókhoz méltóan szerények: a 20 kWh-s akkumulátorral a japán WLTC mérési ciklus szerint 180 kilométer hatótávot tudnak teljesíteni, a villanymotor 64 lóerős és 195 Nm nyomatékra képes.
Gyorstöltés esetén 40 perc kell a 80 százalékos töltöttséghez, normál teljesítmény mellett pedig 8 órába telik a 100 százalékhoz. Méretéhez és árához képest különleges, hogy áramforrásként is képesek funkcionálni, amire a természeti katasztrófák esetén tapasztalat szerint Japánban valódi szükség is van.
A kicsi akkuk miatt a súlyuk is alacsony tud maradni, kiviteltől függően 1070-1080 kilogrammot nyomnak, ami azonban így is közel negyed tonnával több, mint a hagyományos motorral hajtott változatok. A végsebesség 130 km/h, de mivel az országban 110, néhány szakaszon pedig 120 km/h a legmagasabb sebességkorlát, aligha fog ez gondot okozni.
A Sakura ára 2,3 millió jentől (6,5 millió forint) indul, állami támogatással 1,78 millió a legalja, a felextrázott változat pedig közelíti a 3 milliót, a Mitsubishi néhány tízezer jennel drágábbról, 2,39 milliótól indul. Összehasonlításképp, a benzines eK X alapára 1,4 millió jen, a csúcsváltozat pedig 1,8 millió.
Japán is vállalt karbonsemlegességet, így talán nem túlzás azt mondani, hogy a két modell sikere vagy bukása meghatározó lesz a szegmens jövője szempontjából (a Mitsubishi i-MiEV a korossága miatt nem mérvadó). Az ország lakossága egyelőre kétkedve fogadja a villanyautókat, de az ország gyártóit két oldalról is szorongatják: a sprőd, de olcsó kínai villanyminik és a világszínvonalú koreaiak is vizsgálják a helyi piacra való belépés lehetőségét.