A nők jobban uralják félig önvezető autójukat a férfiaknál

2022.08.15. 15:05

A nők a férfiaknál sokkal jobban bánnak a félig önvezető autókkal, azaz szükség esetén gyorsabban veszik át az irányítást a járművük felett és gyorsabban reagálnak a kritikus helyzetekben – derült ki a Scientific Reports tanulmányából.

DSC04911

A felmérés azt elemezte, hogy a különböző nemű sofőrök mennyire voltak képesek átvenni az irányítást egy hármas szintű önvezetésre képes jármű felett. Emlékeztetőül: a harmadik szintű autonómia „feltételes automatizálásnak” nevezhető, ami azt jelenti, hogy a jármű a normál vezetési feladatok többségét képes ellátni, és a környezet változásait is érzékelik. Ugyanakkor bizonyos esetekben szükség van emberi felülbírálásra.

A Scientific Reports a tanulmányában összesen 76 sofőr (33 nő és 43 férfi) képességeit mérte fel egy szimulátoron. A sofőröktől azt várták, hogy vegyék magukhoz az irányítást, amikor azt külső tényezők megkívánják. A kutatók azt akarták elemezni, hogy a nem hogyan befolyásolja ezt a folyamatot. A kutatás során a nők összességében jobb eredményt értek el a férfiaknál: kisebb százalékban döntöttek elhamarkodottan az irányítás visszavételéről, és lényegesen gyorsabban reagáltak az L3 AV rendszer (a szimulátor fajtája, amelyen a tesztet végezték) által kezdeményezett átvételi kérésre. Stabilabban kezelték a kormányt is az irányítás átvétele során, mint a férfiak.

A tanulmány emellett néhány további érdekes következtetést is levont:

  • A nők nagyobb valószínűséggel szkeptikusak az autonóm technológiával kapcsolatban, bár valamivel jobban használják azt, mint a férfiak.
  • A nők általában kevésbé magabiztosan rangsorolják vezetési képességeiket, mint a férfiak, ami befolyásolhatja az átvétel idejét.
  • Férfiak és nők egyaránt küzdöttek az átvétellel havas vagy ködös időjárási körülmények között, ami arra utal, hogy ezekben az esetekben az autonóm technológia további fejlesztésére van szükség.

Bár a tanulmány meglehetősen érdekes következtetésekre jutott, vannak olyan tényezők, amik befolyásolják az eredményt. A teszt például szimulátoron zajlott, így a természetes vezetési képességek egy része elveszett. A férfiak és a nők a való világban a volán mögött ülve gyakran végeznek a vezetést zavaró tevékenységeket, amelyeket nem szimuláltak, ezért az eredmények a valóságtól eltérőek lehetnek. És összességében egy 76 britből álló minta alapján nem lehet általános eredményekről beszélni. Persze a tanulmány célja nem is ez volt, a szakemberek inkább olyan kutatási bázist kívántak létrehozni, ami korábban nem létezett, és aminek eredményeit egy későbbi kísérlet elvégzése után frissíteni lehet.