A nők jobban uralják félig önvezető autójukat a férfiaknál
A nők a férfiaknál sokkal jobban bánnak a félig önvezető autókkal, azaz szükség esetén gyorsabban veszik át az irányítást a járművük felett és gyorsabban reagálnak a kritikus helyzetekben – derült ki a Scientific Reports tanulmányából.

A felmérés azt elemezte, hogy a különböző nemű sofőrök mennyire voltak képesek átvenni az irányítást egy hármas szintű önvezetésre képes jármű felett. Emlékeztetőül: a harmadik szintű autonómia „feltételes automatizálásnak” nevezhető, ami azt jelenti, hogy a jármű a normál vezetési feladatok többségét képes ellátni, és a környezet változásait is érzékelik. Ugyanakkor bizonyos esetekben szükség van emberi felülbírálásra.
A Scientific Reports a tanulmányában összesen 76 sofőr (33 nő és 43 férfi) képességeit mérte fel egy szimulátoron. A sofőröktől azt várták, hogy vegyék magukhoz az irányítást, amikor azt külső tényezők megkívánják. A kutatók azt akarták elemezni, hogy a nem hogyan befolyásolja ezt a folyamatot. A kutatás során a nők összességében jobb eredményt értek el a férfiaknál: kisebb százalékban döntöttek elhamarkodottan az irányítás visszavételéről, és lényegesen gyorsabban reagáltak az L3 AV rendszer (a szimulátor fajtája, amelyen a tesztet végezték) által kezdeményezett átvételi kérésre. Stabilabban kezelték a kormányt is az irányítás átvétele során, mint a férfiak.
A tanulmány emellett néhány további érdekes következtetést is levont:
- A nők nagyobb valószínűséggel szkeptikusak az autonóm technológiával kapcsolatban, bár valamivel jobban használják azt, mint a férfiak.
- A nők általában kevésbé magabiztosan rangsorolják vezetési képességeiket, mint a férfiak, ami befolyásolhatja az átvétel idejét.
- Férfiak és nők egyaránt küzdöttek az átvétellel havas vagy ködös időjárási körülmények között, ami arra utal, hogy ezekben az esetekben az autonóm technológia további fejlesztésére van szükség.
Bár a tanulmány meglehetősen érdekes következtetésekre jutott, vannak olyan tényezők, amik befolyásolják az eredményt. A teszt például szimulátoron zajlott, így a természetes vezetési képességek egy része elveszett. A férfiak és a nők a való világban a volán mögött ülve gyakran végeznek a vezetést zavaró tevékenységeket, amelyeket nem szimuláltak, ezért az eredmények a valóságtól eltérőek lehetnek. És összességében egy 76 britből álló minta alapján nem lehet általános eredményekről beszélni. Persze a tanulmány célja nem is ez volt, a szakemberek inkább olyan kutatási bázist kívántak létrehozni, ami korábban nem létezett, és aminek eredményeit egy későbbi kísérlet elvégzése után frissíteni lehet.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

