A tunereket sem kímélik Kalifornia új emissziós törvényei
Kalifornia idén március óta állami szinten, teljesen saját hatáskörben határozhatja meg az autókra vonatkozó szabályait. A napokban meg is hozták a vonatkozó törvényeket, amelyek az ország legszigorúbbjai lettek.
Az államban fokozatosan növelni fogják a nullemissziós autók arányát, 2026-ra 35 százalék, 2030-ra 68 százalék, 2035-re pedig 100 százalék a kötelező szint, azaz 13 év múlva minden új autónak tiszta üzeműnek kell lennie az államban. Annyiban megengedő a törvény, hogy a kötelező kvóták 20 százaléka plug-in hibrid is lehet. 2021-ben a nullemissziós modellek aránya 12,5 százalékon állt.
A villanyautó-vásárlás ösztönzése mellett a belső égésű motorokra vonatkozó szabályokon is nagyot szigorítanak. Az emissziós vizsgálatokat felügyelő állami hivatal azokra az állomásokra csap le, amelyek eddig átengedték azokat az autókat, amelyek nem tudták teljesíteni a meghatározott kibocsátási szintet (Kaliforniában az 1976 után gyártott autóknak két évente szmogtesztet kell elvégeztetni). A szigorítás szúrópróbákat lehetővé tevő webkamerák felszerelését, és a vizsgabiztosok biometrikus azonosítását is megköveteli. A rendelkezés különösen a tunereket érinti majd.
A légszennyezés csökkenésétől azt várják, hogy 2040-re 1272-vel kevesebb kardiopulmonális (szívvel és tüdővel kapcsolatos) haláleset történjen, 249-cel kevesebb légzéssel kapcsolatos kórházi kezelésre és 639-cel kevesebb asztma-roham miatti sürgősségi ellátásra legyen szükség. Számítások szerint szintén az intézkedések hatására az állam évi 6 milliárd dollárt, 2026 és 2040 között összesen 81,8 milliárd dollárt tud spórolni a közlekedésen.