Az automatikus vészfékrendszerek segítenek ugyan megelőzni a más járművekkel és gyalogosokkal való ütközést, de naplemente után hasonló problémával küzdenek mint az emberek. Nem látnak jól. Ez áll az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) jelentésében.
A vészfékrendszerek sötétedés utáni hatékonyságát azért vizsgálták, mert a gázolásos balesetek 75 százaléka is sötétedés után következik be. A kutatás eredményei azt mutatják, az automatika sem mindig tudja ezt megelőzni. A vizsgálat során a bevont 23 járműből mindössze 4 kapott kimagasló pontszámot és további 7 autó ért csak el jó eredményt a tesztelések során. Ehhez képest a nappali teszteken a 23-ból összesen 19 szerepelt jól.
A felmérés során a legjobban teljesítő járművek a Nissan Pathfinder, a Toyota Camry és Highlander, illetve a Ford Mustang Mach-E voltak. Ezek közül a Pathfinder vészfékrendszerének minden esetben sikerült elkerülnie a gyalogosgázolást. Ezzel szemben a legrosszabb eredményt a Toyota Tacoma, a Honda Pilot, a Nissan Altima és a Chevrolet Malibu modellek érték el, amelyek alig lassítottak, vagy teljes sebességgel csapták el a gyalogosokat.
Az éjszakai tesztelés során egyébként a járműveknek több váratlan helyzetben kellett jól teljesíteniük, különböző sebességgel és a távolsági, illetve tompított fényszórók használata mellett is el kellett (volna) kerülniük az ütközést.