Megérkezett az új Moszkvics, csak épp Kínából jön
Ahogy korábban megírtuk, a moszkvai Renault Rosszija gyár részvényeit ez év májusában megvásárolta az orosz állam. Nem sokkal később be is jelentették, hogy újra kezdik a Moszkvicsok gyártását . Majd az is kiderült, hogy az új Moszkvicsok kifejlesztését az Orosz Autóipari Kutató Intézetre, azaz a NAMI-ra, a prototípusok legyártását és a sorozatgyártás beindítását pedig a Kamazra bízzák. A fejlesztés olyan gyorsan haladt, hogy egy hónappal ezelőtt azt is bejelentették, hogy idén decemberben már megkezdik a sorozatgyártást .
Az új Moszkvicsok prototípusai már nyár végén elkészültek és be is mutatták azokat egy szűk körnek, de a Kamaz lefújta a hivatalos online bemutatót. A legnagyobb orosz járműgyártó magyarázata szerint azért, mert még nem álltak készen mindennel a moszkvai autógyárban, hogy elkezdhessék a sorozatgyártást. Valószínűbb azonban az, amit orosz nyelvű fórumokon olvashatunk, miszerint a kínai JAC Motorsszal még nem volt meg minden szerződés és azok feltételei, valamint a kínaiak, amolyan partizánakcióba kezdve, a Kamaz beleegyezése nélkül rántották volna le a leplet az új kínai Moszkvicsokról. Ugyanis mint a nyár végi bemutatón és a Kínában készült fotókon jól látható, az új Moszkvics nem más, mint a JAC JS4 típus.
A tervek szerint négy JAC típus készül majd a moszkvai ex-Renault gyárban, a már említett JS4-es - ez lesz a Moszkvics 3 - mellett a JS4 elektromos változatát az E-S4-est - ez pedig a találó Moszkvics 3e nevet kapta a keresztségben. Ezek mellett még a J7-es szedánt és a JS7-es SUV-t gyárthatják majd az egykori Renault gyárban. Az utóbbi két JAC modellnek még nem tudni az oroszországi típusjelét, de valószínű, hogy ezek is valamilyen számot kapnak majd. A Kamaz ígéretei szerint decemberben már 500 új autót gyártanak a moszkvai autógyárban, jövőre pedig már 50 ezret. Persze sokkal valószínűbb, hogy az új Moszkvicsokat még évekig Kínában rakják össze, a moszkvai gyár hozzáadott értéke pedig a Moszkvics embléma felragasztása lesz. Később, amennyiben megfelelő kereslet lesz a kínai Moszkvicsokra, átszerszámozhatják a Renault gyártósorait, de ezt az orosz nyelvű autós oldalak szerint egyelőre sem a kínaiak, sem az oroszok nem vállalták be. Mindkét fél a későbbiekre tolta az összeszerelő üzem felszerszámozását. Érdekes hozadéka a Moszkvics gyár beindításának, hogy a Kamaz a JAC Motorsszal való együttműködés után teljesen elengedte az ígéretesnek indult Kamaz Karma-1 elektromos kisautó fejlesztését és sorozatgyártását.
A Moszkvics 3 egyébként első körben a JAC saját fejlesztésű 1,6 literes, 109 lóerős benzinmotorjával lesz elérhető Oroszországban, majd később a szintén JAC motoros, benzines, 1,5 literes 150 lóerős erőforrással szerelt változat lesz kapható. Mindkét variánshoz rendelhető lesz a hatsebességes manuális és a fokozatmentes automata váltó is. Ezek után még 2023-ban érkezik a Moszkvics 3e elektromos autó, amelynek a 66 kWh-ás akkupakkja, legalábbis a gyár szerint, 410 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. Hogy pontosan mely típus sorozatgyártása kezdődik meg először Moszkvában, arról nem szól fáma.
A JAC Motorsról nem árt megjegyezni, hogy a kínai járműgyártó a Volkswagennel közös vegyesvállalat és a közepes méretű autógyárak közé tartozik. Évente nagyjából 520 ezer járművet gyártanak, a jelenlegi kapacitásai azonban megengednék, hogy akár 700 ezer autót is készítsenek.