Erről a brit sportkocsiról eddig mi sem hallottunk
Vannak autók, melyek állócsillagként ragyognak az autógyártás egén, mások lassan a feledés homályába vesznek, de akadnak olyanok is, melyeknek sokan még a létezéséről sem tudnak. Utóbbi kategóriába sorolható a képeken látható Maxton Rollerskate, amelyre merő véletlenségből akadt rá Petrány Máté kollégánk Twitterezés közben.
Ha te sem hallottál még róla, nem benned van a hiba: az apró sportkocsi gyártója csupán három évig létezett, ez idő alatt pedig mindössze 51 darab készült egyetlen modelljükből. A 762 kilós csöppséget hatalmas műgonddal tervezték az autóversenyzés világából érkezett szakemberek. A fő cél egy olyan autó megalkotása volt, amely amellett, hogy ízig-vérig versenygép, a közutakon is kényelmesen, kompromisszumok nélkül használható.
A vászontetős, üvegszálas karosszéria alatt a Rollerskate alapját egy speciális csőváz adta, amelybe kettős keresztlengőkaros első, és merevtengelyes hátsó felfüggesztés került. Az 1,1 literes, specifikációtól függően akár 240 lóerős Mazda Wankel-motort az optimális súlyelosztás érdekében jóval az első tengely mögött helyezték el, mögé pedig ötsebességes kézi váltót és sperrdifit szereltek. Elöl Ford tárcsafékek gondoskodnak a rövid fékútról, hátul viszont egy pár dobfék is elégnek bizonyult.
A mindössze 3,6 méter hosszú játékszer kevesebb, mint 5,5 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, végsebessége pedig éppen átlépi a 200-at. Persze az ehhez hasonló könnyű sportautóknak sosem az elementáris erő vagy a szédítő végsebesség volt a lényege, hanem a valódi, nyers vezetési élmény, ami a Rollerskate megalkotásakor is első helyen szerepelt a prioritások között.
Az autó példányait egy szokatlan üzleti modell keretében, motor nélküli „guruló kasztniként” árusították, az erőforrás beszerzése és járműbe illesztése már a vevő feladata volt. A gyártó állításai szerint ez a művelet alig 50 óra alatt, csupán egyszerű kézi szerszámok használatával kivitelezhető.
Több elismert autós szaklap is fényes jövőt jósolt a Rollerskate-nek, ám a magasra szökő reményeket végül szétzúzta a 90-es évek eleji gazdasági válság. Mivel rendelések nem igazán érkeztek, a már elkészült autókat a Maxton vezetői nagyrészt elosztogatták a dolgozók között, majd a vállalat csődöt jelentett.
Egy árverési oldalon nemrég felbukkant egy egész jó állapotú Maxton Rollerskate, így ha – hozzánk hasonlóan – te is kedvet kaptál ehhez a ritka brit sportautóhoz, pár napig még lecsaphatsz rá.