Bár éves szinten még mindig eszetlen drágulást mutatnak az új autók, az áremelkedés üteme lassult februárban. A használtaknál is kedvezőbb lett a helyzet.
Megjöttek a legfrissebb inflációs adatok. A fő mutató szerint 25,4 százalékkal drágult az élet Magyarországon az egy évvel korábbihoz képest, ez még mindig nagyon durva áremelkedést jelent, de kedvező, hogy legalább lassulásra utal, januárban ugyanis 25,7 százalékos volt a tempó. Havi összevetésben egyébként 0,8 százalékkal nőttek az árak.
Lassulás mindkét oldalon
A részletes infláció adatokból kiderül az is, hogy februárban merre mentek az új és a használt autók árai a hivatalos adatok szerint. Nos, itt a korábbi időszakhoz képest kedvezőbb lett a helyzet. Bár az új autók éves összevetésben 23,9 százalékkal lettek drágábbak, ez elmarad a januári 24,2 százalékos ütemtől. Vagyis irányváltás történt. Havi szinten az új autók mindössze 0,2 százalékkal kerültek többe, szemben a januári 1,4 százalékos többlettel. Hasonlóan alacsony havi áremelkedésre másfél évvel ezelőtt - 2021 októberében - volt példa.
A használt autók februárban 4,8 százalékkal voltak drágábbak, mint tavaly ugyenekkor. Itt is lassulásról van szó, a januári adat ugyanis még 6,8 százalékos növekedést mutatott. Ennél alacsonyabb éves drágulásra szintén másfél évvel ezelőtt volt példa a használt kocsiknál. Januárhoz képest pedig 0,7 százalékkal mérséklődtek az árak.
Bár az még kérdés, hogy mennyire lesz tartós az áremelkedés ütemének lassulása, ez csak a következő hónapokban megjelenő inflációs adatokból derül majd ki. Mindenesetre az adatok passzolnak a mostani gazdasági környezethez, azaz a vásárlóerő csökkenése, a mindennapos kiadások miatt sokan lemondtak vagy elhalasztották az autóvásárlást. Ez pedig az árakat is visszafogja.
Fontos továbbá, hogy a KSH által közölt adatok átlagot mutatnak mind az új, mind a használt autóknál, az egy-egy konkrét modellnél eltérően alakulhatnak az árak.