Mások felé fordulhat a Rivian
Az elektromos autók gyártásának egyik amerikai startup vállalata, a Rivian és az Amazon várhatóan lassítani fogja az online kiskereskedő átállását az elektromos kisteherautók használatára.
Az elektromos meghajtású kisteherautók és kisáruszállítók gyártásával foglalkozó Rivian statup és a világ egyik legnagyobb online kiskereskedője, az Amazon arról tárgyal, hogy feloldják a korábban járműszállításira kötött szerződés exkluzivitását – jelentette be Rivian szóvivője a CNBC amerikai gazdasági hírtévé online verziója szerint.
Ha a tárgyalások eredményre vezetnek, akkor a járműgyártó előtt új piacok nyílhatnak meg kisáruszállítói értékesítésére. A Riviannek közben mielőbb fel kellene pörgetnie járművei értékesítését. A cég zászlós hajója az R1, amelyből pickup és SUV is készül, emellett gyártják a kisteherautókat. Gőzerővel folyik a második típus, az R2 fejlesztése, ehhez pedig nagyon kellenek a források, ezeket pedig részben a növekvő bevételekből remélik biztosítani. Az autógyártó nemrégiben jelentette be, hogy 1,3 milliárd dollár tőkét kíván bevonni a tőkepiacokról úgynevezett átváltható értékpapírok kibocsátásával. Ezek olyan kötvények, amelyeket lejáratuk végén készpénzre és a cég részvényeire is át lehet váltani. Ezt a forrást is az R2 fejlesztésére fordítják.
Ez a modell egyébként kisebb lesz az R1-nél, így elérhetőbb lehet a kevesebb pénzzel rendelkező vevőjelölteknek is. A Rivian szóvivője azt is elmondta, ha meg is változik a szerződésük az Amazonnal, az nem jelenti a jó viszony feladását. Ez már csak azért is fontos, mert a kiskereskedő a stratup autógyártó legnagyobb befektetője.
10 millió csomag jutott célba
A Rivian és az Amazon 2019-ben kötött szerződést több mint százezer elektromos meghajtású furgon szállítására. Az online kiskereskedő 2022 júliusában kezdett el villanyjárműveket használni a csomagszállításban, a Rivian pedig 2023 februárjában jelentette be, hogy elektromos kisáruszállítói már 10 millió csomagot vittek el a feladótól a címzetthez. A vártnál kevesebb megrendelés azonban arra késztette az Amazont, hogy idén mindössze 10 ezer járművet rendeljen a Riviantól, ami a korábban tervezett mennyiség alsó határa. A kiskereskedelmi mamut szerint egyébként valójában soha nem akartak többet venni. Csak azért tárgyalnak az exkluzív szállítási szerződés feloldásáról, hogy a Rivian másoknak is szállíthasson a furgonjaiból. Ez gyorsítja azok átállását is az elektromos járművek használatára az áruszállításban.