El lehet felejteni az olcsó autókat?
A várakozásokkal ellentétben egyelőre nem csökkent, hanem újra emelkedett a használt autók ára az Egyesült Államokban. Ez önmagában is fontos, ráadásul az ottani piacon a használt autók árának változása egyben az infláció alakulásának egyik megbízható jelzőszáma is.
A pandémia alatt az autógyártás ismert problémái miatt – először a lezárások, majd a chiphiány nyomán csökkent a termelés–, kevesebb új autó került használt autóként piacra, mint korábban. Így mind az új, mind a használt autók piacán hiány alakult ki a kereslethez képest, ami megdobta az árakat. Ezt 2022 végére a piaci egyensúly javulása és ezzel árcsökkenés követte, ám a várakozásokkal ellentétben 2023 elején nem folytatódott ez a tendencia a CNBC összefoglalója szerint. A szakértők két okot látnak emögött.
Egyrészt azt, hogy a korábbi kiesett gyártás miatt még mindig viszonylag alacsonyak az eladható készletek, másrészt, hogy sokan a szigorúbb kamatkörnyezetben emelkedő lízingdíjak miatt inkább kivásárolják magukat a hitelből, mint hogy továbbadnák az autójukat. Úgy tűnik, a hiány egy ideig még velünk marad, mert az elmaradt gyártás miatt milliós nagyságrendű autó hiányzik a néhány éves használt autók piacáról – mondja Chris Frey, a Cox Automotive tanácsadó cég szakértője.
A cég nagykereskedelmi használtautó-piaci árindexe március közepéig 8,8 százalékkal emelkedett az év eleje óta. Ezt a mutatót a használtautó-kereskedőknek rendezett árverések árai alapján számolják. A mutató pontban méri az árak alakulását úgy, hogy az 1997-es árakat tekinti 100-nak. Március közepén 238,6 ponton állt, jó úton haladva a 2022 elején kialakult 257,7 pont felé. Az eladásra kínált használt autók mennyisége 21 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól és 26 százalékkal a koronavírus-járvány előtti szinttől. A Cox Automotive előrejelzése szerint a pandémia előtti 38 millió feletti szintet leghamarabb 2026-ban érheti el.
Az áremelkedés velejárója, hogy a vevők kivásárolják magukat az autólízingjükből ahelyett, hogy úgy szabadulnának meg tőle, hogy továbbadják az autójukat. A magasabb piaci ár alapján ugyanis autójuk értéke bőven kompenzálja a kivásárlásra fordított összeget. A legfrissebb rendelkezésre álló adat szerint februárban az USA-ban a használt autók átlagos nagykereskedelmi ára 26 068 dollár (9,3 millió forint) volt, ami elmarad az elmúlt évben elért 28 ezer dolláros (10 millió forint) rekordtól. Két évvel ezelőtt azonban még 22 ezer dollár (7,9 millió forint) volt az átlagár.
A kiskereskedelmi árak általában hűen követik a nagykereskedelmit, amit a kereskedők fizetnek az aukciókon értékesített autókért. A kiút ebből a helyzetből az lehetne, ha az autógyártók növelnék a termelésüket. Ezzel emelkedne a használt autók piacára kerülő autók száma is. Várakozások szerint lesz is növekedés ezen a téren, de a cégek el akarják kerülni azt a túltermelést, ami korábban jellemezte az iparágukat. Chris Frey szerint az autógyártók „megérezték az arany szagát”. A kínálat féken tartásával szépen növelhetik a profitjukat.