A legjobb, a leggyorsabb és természetesen a legmenőbb: ez volt az SR-71 Blackbird, amivel kapcsolatban viszonylag ritkán asszociálunk egy benzines V8-asra. Pedig kellett hozzá, nem is egy.

A valaha készült egyik legmenőbb repülőgép kétségtelenül az SR-71 Blackbird. A Lockheed különleges és titkos projektjeivel foglalkozó Skunk Works-nél készült SR-71 szinte a létező összes aspektusában király: például olyan irgalmatlan gyors volt – bőven Mach 3 fölött tudott stabilan hasítani –, hogy simán lehagyta még a rá kilőtt rakétákat is, miközben pofátlanul jól is nézett ki.
Mivel a hidegháború sötét éveiben egy minden addigi kémrepülőnél durvábbat kellett összerakni, ennek megfelelően a projektnek voltak igen érdekes részletei. Például az, hogy az SR-71-esekkel olyan magasan repültek – nagyjából 30 ezer méteren –, hogy a pilótáknak speciális, űrruhához hasonló öltözékben kellett vezetniük a gépet. Vagy épp az, hogy a Blackbird csak nagy magasságon nyerte el az üzemi formáját, ezért a földön csöpögött belőle az üzemanyag.
Sőt, az indítása se volt egyszerű, ráadásul ehhez a vártnál jóval hagyományosabb technológiát használtak. A két Pratt & Whitney J58 hajtóművet ugyanis nem mással indították be, mint két sima V8-as motorral.
A nyolchengeres benzinesek Buick Wildcatekből érkeztek és speciális kiskocsiba építették be őket, hogy be tudják velük indítani a hajtóműveket. Az egységet el is nevezték, ez lett az AG330 starting cart, vagyis indítókocsi. A 6,6 literes, 400 lóerősnek mondott V8-asból egyébként kocsinként kettőt építettek be.
A motorokat egy függőlegesen álló, az indítókocsi tetejénék kivezetett kardántengellyel kapcsolták hozzá a hajtóműhöz. A J58 elindításához 3200-as percenkénti fordulat kellett, ott beindultak és utána nem is álltak le. A V8-asok ilyenkor általában 4800-as és 4900-as fordulat környékén pörögtek. Érdekes, hogy mennyire más helyiértékekről beszélünk, hiszen majdnem tiltásig kellett forgatni két bitang erős V8-ast ahhoz, hogy ilyen repülő egyik hajtóműve éppen beröffenjen.
Miután a Blackbird egyik hajtóműve beindult, leoldották a kardántengelyt és a kocsit áttolták a másik oldalra és beindították vele a második hajtóművet is. Az AG330-asokban később Chevrolet V8-asokra cserélték a Buick egységeket, később pedig nyugdíjazták is őket, hiszen kifejlesztettek a benzines változat helyett egy hidraulikus megoldást.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére
A pickupon túl lesz kabrió, SUV és furgon is. A legolcsóbb kivitelek annyira fapadosak, hogy még elektromos ablak sincs bennük.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
