Meglepő stratégia áll a Tesla durva árcsökkentéseinek hátterében
Az utóbbi időben nagy felzúdulást keltettek autóipari és befektetői körökben egyaránt a Tesla váratlan, agresszív árcsökkentései. Az amerikai villanyautó-óriás legutóbb április 14-én engedett több millió forintot modelljei árából, miközben a konkurens gyártók már alig bírják a versenyt, a befektetők pedig a körmüket rágják a csökkenő profitot látva.
Sokaknak az a benyomása, hogy a Tesla célja a konkurens gyártók módszeres kivéreztetése lehet. Mark Fields, a Ford volt vezérigazgatója például a CNBC-nek elmondta: „Elon Musk [Tesla vezér] az árcsökkentést használja bunkósbotként a konkurenciával szemben. Azért csinálja, mert pozitív árrése van a villanyautóin, melyet más gyártók nem mondhatnak el. Ha az árcsökkentésekkel akarsz keresletet növelni, előbb utóbb fel kell tenned a kérdést: meddig mehetek még le?"
Nos, Elon Musk nemrég lényegében megválaszolta a fenti kérdést, ám ennek a konkurens gyártók nem fognak örülni. A Tesla vezére szerint a jelenlegi és jövőbeni árcsökkentések egy átgondolt pénzügyi stratégia részét képezik. "Arra jutottunk, hogy jobb választás egy nagyobb flotta reményében több autót eladni, mint kevesebbet magas profittal. [...] Arra számítunk, hogy a járműveink idővel szignifikáns bevételt fognak termelni az önvezetésen keresztül. Lényegében most ennek az alapjait fektetjük le. Egyszerűen jobb több autót leszállítani kisebb árréssel, és utólag beszedni a kieső bevételt, miközben tökéletesítjük az önvezetést". Musk utóbbi mondatával bizonyára arra céloz, hogy a Full Self-Driving nevű önvezető rendszerük frissebb, fejlettebb verzióiért külön pénzt kérnek majd el, ami már korábban eladott autók esetében is jelentős pénzt hozhat.
Musk annyira komolyan gondolja mindezt, hogy hozzátette: lényegében akár profit nélkül, gyártási költségért is árulhatnák modelljeiket. Mindez azt is jelentheti, hogy a sorozatos árcsökkentéseknek még mindig nincs vége.
A cégvezető arra a feltételezésre is reagált, hogy szándékosan a konkurens gyártók kivéreztetésére játszik. „Nem próbáljuk az árazásunkkal direkt nehéz helyzetbe hozni a konkurens gyártókat, vagy bármi hasonló. Valójában nem nagyon foglalkozunk a konkurenciával." - mondta Musk.
Forrás: autoblog.com