Újabb csapás éri az autóvásárlókat

2023.05.17. 16:03

Hiába látszik megoldódni a chiphiány az autóiparban, a logisztikai gondok, a magas infláció, a drága alapanyagok visszafogják az éppen hogy csak magukra talált újautó-értékesítéseket. 

Az európai autógyártók erős megrendelésállománnyal kezdték 2023 második negyedévét és a harmadikban egyensúlyba kerülhet a kereslet és a kínálat. Ez a beszállítói problémák megoldódásának köszönhető. Ugyanakkor a magas árak fékezik a piac bővülését és az autógyártóknak arra kell készülniük, hogy az év második felére élesebbé válik a piaci verseny – írják elemzésükben az Argus piackutató és tanácsadó cég szakértői.

D MTI20120822112

Az év első három hónapja kedvezőnek bizonyult az autóiparban, miután jelentősen nőttek az újautó-vásárlások. A készletek többéves gyengélkedés után visszatértek a korábbi szintre. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint az Európai Unióban 18 százalékkal adtak el több autót 2023 első negyedében, mint 2022 január-márciusában, összesen 2,7 millió új autót helyeztek forgalomba.

Az autógyártók növelték eladásra váró készleteiket. A Stellantisnak például 1,3 millió autója volt raktáron, ami 21 százalékkal volt több a 2022 utolsó negyedévi és 61 százalékkal a 2022 eleji készletnél. A BMW 588 ezer autót adott el az év első három hónapjában, ám a cég várakozásai szerint az év egészében hozni fogják a 2,4 milliós tavalyi szintet. A Volkswagen 1,8 milliós megrendelésállománnyal kezdte 2023-at, ám arra számít, hogy az év második felében kevesebb lesz a vevő, erősödni fog az autógyártók versenye. Ezért gyengülhet a kereslet a VW-csoport többi autója iránt is.

Jelentősen drágult az acél

Az ágazat vállalatainak egyik legnagyobb gondja, hogy miközben a nyersanyagok ára nő, az erősödő piaci verseny miatt nem tudják áthárítani a többletköltséget vevőikre. Például a hengerelt acél ára 2022 végén tonnánként közel 658 euró volt, ami 2023 elejére 778 euró fölé emelkedett és a tavasz végére 788 euróra ment fel. Vagyis december óta majdnem 20 százalékos drágulás ment végbe.

Az acél drágulása párosul az elektromos autók iránti kereslet növekedésével, ami azért érdekes, mert a villanyautókhoz – például az akkumulátorcsomagokat védő keretek megerősítése miatt – több acélt használnak fel, mint a hagyományos autókhoz. A különbség elérheti a 260-280 kilogrammot. Az Argus becslése szerint ez nagyjából negyedével több, mint egy átlagos benzinüzemű autó acélszükséglete.

Az ArcelorMittal acélgyártó pedig dörzsölheti a tenyerét, számításai szerint az villanyautó-eladások 2025-re elérik a teljes európai újautó-értékesítés negyedét.