Hiába látszik megoldódni a chiphiány az autóiparban, a logisztikai gondok, a magas infláció, a drága alapanyagok visszafogják az éppen hogy csak magukra talált újautó-értékesítéseket.
Az európai autógyártók erős megrendelésállománnyal kezdték 2023 második negyedévét és a harmadikban egyensúlyba kerülhet a kereslet és a kínálat. Ez a beszállítói problémák megoldódásának köszönhető. Ugyanakkor a magas árak fékezik a piac bővülését és az autógyártóknak arra kell készülniük, hogy az év második felére élesebbé válik a piaci verseny – írják elemzésükben az Argus piackutató és tanácsadó cég szakértői.

Az év első három hónapja kedvezőnek bizonyult az autóiparban, miután jelentősen nőttek az újautó-vásárlások. A készletek többéves gyengélkedés után visszatértek a korábbi szintre. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint az Európai Unióban 18 százalékkal adtak el több autót 2023 első negyedében, mint 2022 január-márciusában, összesen 2,7 millió új autót helyeztek forgalomba.
Az autógyártók növelték eladásra váró készleteiket. A Stellantisnak például 1,3 millió autója volt raktáron, ami 21 százalékkal volt több a 2022 utolsó negyedévi és 61 százalékkal a 2022 eleji készletnél. A BMW 588 ezer autót adott el az év első három hónapjában, ám a cég várakozásai szerint az év egészében hozni fogják a 2,4 milliós tavalyi szintet. A Volkswagen 1,8 milliós megrendelésállománnyal kezdte 2023-at, ám arra számít, hogy az év második felében kevesebb lesz a vevő, erősödni fog az autógyártók versenye. Ezért gyengülhet a kereslet a VW-csoport többi autója iránt is.
Jelentősen drágult az acél
Az ágazat vállalatainak egyik legnagyobb gondja, hogy miközben a nyersanyagok ára nő, az erősödő piaci verseny miatt nem tudják áthárítani a többletköltséget vevőikre. Például a hengerelt acél ára 2022 végén tonnánként közel 658 euró volt, ami 2023 elejére 778 euró fölé emelkedett és a tavasz végére 788 euróra ment fel. Vagyis december óta majdnem 20 százalékos drágulás ment végbe.
Az acél drágulása párosul az elektromos autók iránti kereslet növekedésével, ami azért érdekes, mert a villanyautókhoz – például az akkumulátorcsomagokat védő keretek megerősítése miatt – több acélt használnak fel, mint a hagyományos autókhoz. A különbség elérheti a 260-280 kilogrammot. Az Argus becslése szerint ez nagyjából negyedével több, mint egy átlagos benzinüzemű autó acélszükséglete.
Az ArcelorMittal acélgyártó pedig dörzsölheti a tenyerét, számításai szerint az villanyautó-eladások 2025-re elérik a teljes európai újautó-értékesítés negyedét.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
