Hagyományos kontra elektromos: hogy állunk az amortizációval?
A klasszikus használtautó-vásárlási szabályok - autóállapot, méret, ár - mellett az elektromosoknál más szempontok is szóba jönnek. Az értékvesztés nagyon nem mindegy.
Az Egyesült Államokban több mint egy évtizede lehet nagyjából az átlagautós nézőpontjából is megfontolandó áron új elektromos autót vásárolni. Ennek eredményeként 2,2 millió villanyautó futott az utakon2022-ben. Ez új autók piacán 2021-ben 450 ezer, 2022-ben 800 ezer elektromos autó kelt el és idén várhatóan átlépi ez a szám az egymilliós határ – derül ki a Kelly Blue Book amerikai adatszolgáltató cégadataiból. A használt elektromos autók piaca is mennyiségben és választékban is bővül – írja a CNBC.
Így az eladók és a vevők is egyre több tapasztalatot szereznek, amelyek természetesen nem csupán az amerikai piacon érvényesek, hanem minden olyan országban, ahol villanyautók kerülnek a használtak piacára. Vannak szabályok, amelyek nem különböznek a hagyományos használt autók vásárlásától.
- Milyen életmódhoz keres autót vevőt?
- Mi fél bele a büdzséjébe?
- Milyen a híre a kinézett autónak?
- Milyen a megbízhatóság és a kényelem szempontjából?
- Milyen az állapota?
Az elektromos autóknál azonban más paraméterek is kardinálisak: mennyi a hatótávolsága az adott autónak, emellett a töltési lehetőség fontos tényező a vásárlás szempontjából.
A töltés határozhatja meg a vásárlást
Az amerikai 145 ezer benzinkút van, miközben akkumulátortöltő pontból csak 53 ezer áll az autósok rendelkezésére. Bár az áramkúthálózat bővül, az ország jelentős részében korlátozott a töltési lehetőség. Ez fontos szempont lehet sok autósnak, aki szívesen váltana elektromos – bár ez nem függ attól, hogy új vagy használt autót venne-e.
A vásárlónak tehát alaposan át kell gondolnia, milyen távolságokon autózik és ahhoz képest milyen töltési lehetőségei vannak. A cikk szerint villanyautó-vásárlás előtt a vevőjelöltnek érdemes feltennie magának a kérdést, hogy tudja-e tölteni az autót otthon vagy munka közben – mondja Chris Harto, a Consumer Reports fogyasztóvédelmiszervezet energetikai elemzője. Ha a válasz erre a kérdésre „nem”, akkor érdemes megfontolni inkább hibrid meghajtású autó vásárlását, amely még mindig jó fogyasztást és viszonylag alacsony karbantartási költséget ígér, hasonlóan az elektromosokhoz.
A hatótávolsággal az a helyzet, hogy minél nagyobb, annál többe kerül az autó a jobb akkumulátorpak kmiatt. A Tesla Model S a gyártó adatai szerint 650 kilométert tud új korában, míg a Chervy Bolt vagy a Hyundai Kona Eletric csak 400 kilométert. Az előbbi átlagára a használtautó-piacon 22 ezer autó eladása alapján jelenleg közel 46 ezer dollár, míg az utóbbié kevesebb mint hétezer autó eladása alapján 22,5 ezer dollár.
Az akkumulátormérés
A használt elektromos autók vásárlása esetén a legnagyobb lutri az akkumulátorok állapota. Ezek ereje használatuk első öt évében öt-tíz százalékkal csökkenhet, ám ez sok tényezőtől függ. A használattól, a környezettől, és hogy milyen sűrűn töltötték az akkukat gyorstöltőről.
Ha a vásárlás után kiderül, hogy cserélni kell az akkumulátort, akkor ez a dolog akár 10 ezer dollárjába (3,5 millió forint) kerülhet a vevőnek. Kérdés, hogy mire lehet jó ezzel kapcsolatban a jótállás. Az amerikai szabályozás a CNBC szerint nyolc év vagy 100 ezer mérföld (több mint 160 ezer kilométer) használhatóságot ír elő. Ez egy erősen elhasznált akkumulátor esetén esetleg adhat némi segítséget az új tulajdonosnak legalább az akkupakk felújításához.
Az igazi nehézséget az jelenti, hogy nincs standard módszer az akkumulátorok állapotának felmérésére. A seattle-i Recurrent startup az Edmunds autóipari tanácsadó céggel társulva ajánl a villanyautókhoz és a konnektorból tölthető hibridekhez ingyenes becslést az akkuk hátra lévő élettartamára. Ez az autókmegtett kilométere, kora, a használatuk környezetére jellemző klíma és más tényezők alapján készül.
Ami még a vásárlásban segíthet, hogy egy hosszú tesztvezetés főként autópályán segíthet, mert megmutatja, milyen gyorsan fogy az akkumulátorból a szufla. A tempós vezetés sokkal nagyobb fogyasztással jár, mint a városi zötyögés. A legfőbb jó tanács egyáltalán nem új: a vevő vigye független szakszervizbe az autót egy állapotfelmérésre.
Gyorsabb értékcsökkenés, olcsóbb fenntartás
Az elektromos autók értékcsökkenése az eddigi amerikai tapasztalatok alapján gyorsabb, mint hagyományosversenytársaiké. A Kelley Blue Book autóipari kutatóintézet adatai szerint egy hároméves elektromos autó átlagosan új értéke 63 százalékát éri, míg az ugyanilyen korú belső égésű motorral hajtott autók átlaga 66 százalék. Az ötéves autók összehasonlításában már 37 és 46 százalékos értéktartást kapunk.
Ezzel együtt az értékvesztés még mindig jobb vétellé teheti a használt villanyautók vásárlását az újnál. Idén márciusban a használtan eladott elektromos autók átlagára közel 43 ezer dollár (15 millió forint) volt, míg a hagyományos használt autóké 27 ezer dollár (9,4 millió forint). A magasabb vételárat, azonban kompenzálhatja az alacsonyabb üzemeltetési költség. Az elektromos autók jóval kevesebb karbantartást igényelnek – nincsenek például olajcserék és a villanymotor jóval egyszerűbb szerkezet, mint a belső égésű motor –, és az üzemanyag is olcsóbb lehet. Hogy ennek köszönhetően hány év után kompenzálja egy villanyautó magasabb árát, az minden autónál más és más. Szakértők szerint összességében a legjobb ár érték arányt a luxus színvonalú elektromos autóknál érheti el a használt elektromost vásárló vevő. Ez persze nem vigasztalja azokat, akiknek nincs pénzük ilyen autókra. Ők úgy úszhatják meg a legkevesebb pénzből, ha vagy viszonylag öreg, vagy a szavatossági idején túl lévőautót vásárolnak, ami már új korában sem volt drága.