Ford elengedte a Teslát, sokkal keményebb ellenfelet talált
Jim Farley, a Ford vezérigazgatója nem a Teslát vagy a régi piaci ellenfelet, a General Motorst tartja vállalata legnagyobb versenytársának az elektromos autók piacán.
A Ford legnagyobb ellenfele az elektromos autók fejlesztésében és gyártásban, nem a Tesla, a General Motors vagy a Toyota, hanem a kínai autógyártók – mondta a CNBC tudósítása szerint Jim Farley, a Ford vezérigazgatója.
Példának a legendás tőzsdei befektető, Warren Buffet pénzügyi támogatását is élvező BYD-t hozta, amelynek eredményei jól mutatják, milyen előnyben vannak a kínai cégek a villanyautók fejlesztésében - mondta Farley a Morgan Stanley bank Sustainable Finnance Summit tanácskozásán.
A BYD szerinte nagyon-nagyon jól felépített cég, amely vertikálisan egyesíti a villanyautók gyártását az akkumulátorok előállításától a kész autóig. Fontosnak tartja, hogy ez az autógyártó indulásától kezdve elkötelezte magát az elektromos meghajtás mellett.
A BYD-számok tényleg beszédesek: a cég Kínában 2015-ben 445 ezer autót adott el, amit 2022-re 2 millióra tornázott fel. Ezzel azért ékesítéssel az első öt ottani autógyártó között van – derül ki az LMC Automotive piackutató cég adataiból.
Farley megjegyzése összhangban van az autóipari elemzők véleményével. A BYD nagyot futott az autógyártásban és az akkumulátorok előállításában is – mondta Philip Ripman a Storebrand AssetManagement vagyonkezelő cég portfóliómenedzsere. Szerinte a cég a nátrium-ion akkumulátorok fejlesztésével jelentős előnyre tehet szert, mert ezek sokkal olcsóbbak lítiumos társaiknál. Farley beszélt arról is, hogy termelése alapján a BYD kétszer akkora, mint a tavaly 1 millió autót értékesítő Tesla. Emellett kifejlesztette a lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátort, ami jobb is lehet, mint a hagyományos lítium-ion akkumulátorok.
A Ford a debreceni terveiről ismert kínai CATL-lel közösen szintén LFP-alapú akkumulátorokat fog gyártani egy Michigan államban épülő üzemben. Ez is olcsóbb a hagyományos lítiumos akkumulátoroknál. A gyár 2026-ban kezdheti meg a termelést 2500 embernek adva munkát. Az üzemet nem a két nagyvállalat közös vállalkozásaként jön létre, hanem a teljesen Ford kezében Ezzel védik ki a kínai cégekkel szembeni gyanakvást az USA-ban.