Visszaszóltak Mr. Beannek a villanyautós véleménye miatt
Rowan Atkinson brit filmsztár, akit egyebek mellett Mr. Beanként ismer a közönség, régóta használ elektromos autót, ám úgy látja elsiette az villanyautós váltást. Egy szakértő szerint téved.
Atkinson humorista, forgatókönyvíró, közíró kilenc éve jár elektromos autóval. Ennek ellenére Guardianon arról írt Nagy-Britanniában komoly visszhangot kiváltó cikket, hogy a villanyautók számos hátránya miatt még nem jött el az ideje annak, hogy az emberek elektromos meghajtású autókba üljenek.
Érveire Simon Evans, a Carbon Brief környezetvédő szakportál szakírója reagált. Szerinte a Mr. Beant alakító színész egy sor ismert érvet ismétel meg, amikor azt állítja, hogy a villanyautó valójában átverés. Atkinson elsőként a Volvo egyik korábbi tanulmányára hivatkozott, amely szerint az elektromos autók gyártása 70 százalékkal több szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a hagyományos autóké. Ezt a különbséget nem igazán dolgozzák le azzal, hogy használat közben kevesebb üvegházhatású gáztbocsátanak a levegőbe.
Tételes lista a tévedésekről
Evans rálinkelte cikkére azokat az anyagokat, amelyek cáfolják a Volvo állításainak nagy részét, de nem ezt tartja a legfontosabbnak. Szerinte az elektromos autók nulla kibocsátása menet közben gyorsan felülírja azt, hogy akkumulátoraik gyártásakor sok szén-dioxid kerül a levegőbe. A mai számítások szerint egy villanyautó kevesebb mint négy év alatt ledolgozza ezt a hátrányát.
Az ellenérvek sorolása a következőképpen folytatódik:
- A filmsztár szerint a brit kormány csak a kipufogón kiáramló károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében döntött úgy, hogy betiltják az új benzines és a dízelmotoros autók értékesítését 2030-tól. Valójában az autók egész életciklusát figyelembe vevő tanulmányok alapján született meg ez a döntés.
- Atkinson arról ír, hogy az akkumulátoros meghajtás az erőforrások túl nagy súlya miatt nem járható út a teherautók esetén. Egyetemi kutatások szerint az akkupakkok nem nehezebbek, mint a dízelmotorok és a megtöltött gázolajtankok.
- Mr. Bean szerint a hidrogénalapú meghajtás és az alternatív energia felhasználásával készülő, szén-dioxid-kibocsátás nélkül gyártott szintetikus üzemanyag érdekes alternatívát kínál. Evans szerint az előbbivel az a gond, hogy gyerekcipőben jár, miközben az elektromos autókból milliókat adnak el. Az utóbbival pedig az, hogy elégetésével a töredékét lehet megtenni annak a távolságnak, amennyit ugyanannyi energia felhasználásával egy villanyautóval autózhatunk.
- Atkinson azt állítja, hogy a villanyautók akkumulátorai tíz év alatt elhasználódnak. Valójában a legújabb lítium-ion akkumulátorok túlélik azt az autót, amelybe eredetileg bekerülnek.
- Megemlíti a régi szabályt is, miszerint a fejlett világ autósai háromévente lecserélik autójukat, miközben a megtartásuk sokkal kisebb környezetterheléssel járna. Ez nem felel meg a használtautó-piaci statisztikának, miszerint a britek sokkal tovább használják autóikat, mint korábban.
- A filmszínész úgy tudja, hogy a lítium-ion akkumulátorok ritka földfémeket tartalmaznak. Téved, ez az okostelefonokra igaz. Evans szerint téves Atkinsonnak az a kijelentése, hogy az elektromos autók egyszer majd felválthatják a hagyományos meghajtásúakat a személyes közlekedésben, ám ennek még nem jött el az ideje. A villanyautók már ma a káros anyagok kibocsátásának jelentős visszafogását ígérik. A brit kormánynak készült tanulmányok szerint teljes életciklusuk alatt már ma 65 százalékkal kisebb lesz ez a kibocsátás, az arány 2030-ra 76 százalékra nőhet.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
