Visszaszóltak Mr. Beannek a villanyautós véleménye miatt
Rowan Atkinson brit filmsztár, akit egyebek mellett Mr. Beanként ismer a közönség, régóta használ elektromos autót, ám úgy látja elsiette az villanyautós váltást. Egy szakértő szerint téved.
Atkinson humorista, forgatókönyvíró, közíró kilenc éve jár elektromos autóval. Ennek ellenére Guardianon arról írt Nagy-Britanniában komoly visszhangot kiváltó cikket, hogy a villanyautók számos hátránya miatt még nem jött el az ideje annak, hogy az emberek elektromos meghajtású autókba üljenek.
Érveire Simon Evans, a Carbon Brief környezetvédő szakportál szakírója reagált. Szerinte a Mr. Beant alakító színész egy sor ismert érvet ismétel meg, amikor azt állítja, hogy a villanyautó valójában átverés. Atkinson elsőként a Volvo egyik korábbi tanulmányára hivatkozott, amely szerint az elektromos autók gyártása 70 százalékkal több szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a hagyományos autóké. Ezt a különbséget nem igazán dolgozzák le azzal, hogy használat közben kevesebb üvegházhatású gáztbocsátanak a levegőbe.
Tételes lista a tévedésekről
Evans rálinkelte cikkére azokat az anyagokat, amelyek cáfolják a Volvo állításainak nagy részét, de nem ezt tartja a legfontosabbnak. Szerinte az elektromos autók nulla kibocsátása menet közben gyorsan felülírja azt, hogy akkumulátoraik gyártásakor sok szén-dioxid kerül a levegőbe. A mai számítások szerint egy villanyautó kevesebb mint négy év alatt ledolgozza ezt a hátrányát.
Az ellenérvek sorolása a következőképpen folytatódik:
- A filmsztár szerint a brit kormány csak a kipufogón kiáramló károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében döntött úgy, hogy betiltják az új benzines és a dízelmotoros autók értékesítését 2030-tól. Valójában az autók egész életciklusát figyelembe vevő tanulmányok alapján született meg ez a döntés.
- Atkinson arról ír, hogy az akkumulátoros meghajtás az erőforrások túl nagy súlya miatt nem járható út a teherautók esetén. Egyetemi kutatások szerint az akkupakkok nem nehezebbek, mint a dízelmotorok és a megtöltött gázolajtankok.
- Mr. Bean szerint a hidrogénalapú meghajtás és az alternatív energia felhasználásával készülő, szén-dioxid-kibocsátás nélkül gyártott szintetikus üzemanyag érdekes alternatívát kínál. Evans szerint az előbbivel az a gond, hogy gyerekcipőben jár, miközben az elektromos autókból milliókat adnak el. Az utóbbival pedig az, hogy elégetésével a töredékét lehet megtenni annak a távolságnak, amennyit ugyanannyi energia felhasználásával egy villanyautóval autózhatunk.
- Atkinson azt állítja, hogy a villanyautók akkumulátorai tíz év alatt elhasználódnak. Valójában a legújabb lítium-ion akkumulátorok túlélik azt az autót, amelybe eredetileg bekerülnek.
- Megemlíti a régi szabályt is, miszerint a fejlett világ autósai háromévente lecserélik autójukat, miközben a megtartásuk sokkal kisebb környezetterheléssel járna. Ez nem felel meg a használtautó-piaci statisztikának, miszerint a britek sokkal tovább használják autóikat, mint korábban.
- A filmszínész úgy tudja, hogy a lítium-ion akkumulátorok ritka földfémeket tartalmaznak. Téved, ez az okostelefonokra igaz. Evans szerint téves Atkinsonnak az a kijelentése, hogy az elektromos autók egyszer majd felválthatják a hagyományos meghajtásúakat a személyes közlekedésben, ám ennek még nem jött el az ideje. A villanyautók már ma a káros anyagok kibocsátásának jelentős visszafogását ígérik. A brit kormánynak készült tanulmányok szerint teljes életciklusuk alatt már ma 65 százalékkal kisebb lesz ez a kibocsátás, az arány 2030-ra 76 százalékra nőhet.