Valamit kell kezdeni a 3360 százalékos áramproblémával!
Különben sorok lesznek az áramkutakon. A fejlesztés nélkül a jelenlegi elektromos hálózatok ugyanis nem fogják bírni a villanyautó-dömpinget.
Az Egyesült Államokban is komoly problémát okoz a villanyautók gyors terjedése az áramhálózat szempontjából – derül ki a CNBC cikkéből.
A jelenlegi várakozások szerint 2030-ban az autók fele elektromos meghajtású lesz, ám úgy tűnik, a mostani elektromos hálózat nem lesz képes kiszolgálni ezek energiaigényét. Az áramszükséglet a 2022-es szinthez képest 18 százalékkal nő 2030-ra és 38 százalékkal 2035-re –állítják a Rapid Energy Policy Evaluation and Analysis Toolkit (REPEAT), a Princeton University energiaprojektének kutatói.
Sokatmondó számok
Ez jókora ugrást jelentene, az elmúlt évtizedben ugyanis mindössze 5 százalékos volt a növekedés. A REPEAT keretében készült számítás szerint a könnyű járműveket, azaz a kamionokat és a repülőgépeket leszámítva a többi motoros közlekedési eszköz 3360 százalékkal több elektromos energiát fog fogyasztani 2035-ben, mint jelenleg. Ennek kiszolgálásához alapjaitól, a legkisebb transzformátortól és a legutolsó vezetékektől kezdve kellene felújítani az elektromos hálózatot.
Becslések szerint csak Kalifornia államban 50 milliárd dollárt (ez Magyarország éves GDP-jének 27 százaléka) kellene költeni erre a célra 2035-ig. Az összehasonlítások sokatmondóak. Egy Tesla Model 3 villanyautó az átlagos éves amerikai használattal, 14 ezer mérföld megtételével számolva annyi áramot fogyaszt, mintha egy vízmelegítőt egy éven át folyamatosan használnánk. Ez a fogyasztás tízszer több, mint egy modern, energiahatékony jégszekrény áramfelvétele. A nagyobb kisteherautók több áramot igényelnek, mint egy nagyobb családi ház légkondicionálója.
A kihívást jól mutatja az, amit Lydia Krefta, a PG&E közműszolgáltató cég tiszta energiával foglalkozó részlegének igazgatója mond. Kalifornia állam középső és északi részén jelenleg 470 ezer elektromos autót kell kiszolgálnia az áramszolgáltatónak, 2030-ra viszont várhatóan már 3 milliót.
Krefta kongatja a vészharangot: a közműszolgáltató cég jellemzően négyéves finanszírozási ciklusokban jut hozzá a infrastruktúrafejlesztéshez szükséges pénzhez. Az utolsó kör 2021-ben volt. Ha minden ebben a rendben folyatódik, akkor szerinte nem lehet felkészíteni a rendszert az erőteljesebb használatra. Sorok fognak kialakulni a villanyautók akkumulátortöltő pontjai előtt és áramszünetek jöhetnek.
Az Egyesült Államok persze nem letolt nadrággal várja a fordulatot, többmilliárd dollárt szánnak az infrastruktúra fejlesztésére - (a szerk).