Bár bukik minden egyes F-150-es Lightningon a Ford, mégis csökkentette az árat. Az ilyet nem igazán szereti a pénzpiac.
A tőzsdei elemzők még nem emésztették meg teljesen azt a hírt, hogy a Ford mérsékelte az F-150 Lighting elektromos kisteherautójának árát – derült ki a CNBC beszámolójából. A hírportál pénzpiaci szakértője, Jim Cramer az első okot abban látja, hogy az elektromos autózás még mindig kissé ezoterikus újdonság az amerikai autósoknak. Ezért ösztönözni kell őket a váltásra.
A Ford július közepén jelentette be, hogy a Lighting minden változatának árát mérsékelni fogja. A legolcsóbb autót immáron 50 ezer dollárért (16,6 millió forint) el lehet majd vinni a szalonokból, ami 10 ezer dollárral (3,3 millió forint) alacsonyabb az eredeti listaárnál. Az autógyártó azzal magyarázza a változtatást, hogy termelés felfuttatására és az akkumulátorok gyártásához szükséges nyersanyagok költségének csökkentésére irányuló erőfeszítései sikerrel jártak. A cég hetekre bezárta Michigan államban lévő üzemét annak érdekében, hogy felújítsa a gyártósorait.
A Ford ugyanakkor mindössze 4466 Lightinngot adott el az idei második negyedévben, miután az egyik autó korábban kigyulladt, s ezért öt hétre fel kellett függeszteni a termelést. A típus 2021-es bemutatkozása óta többször emelték az autók árát. Így jutottak el a beugró modell a 60 ezer dolláros (20 millió forint) áráig. A legdrágábbért 98 ezret (32,6 millió forint) kellett fizetni az árcsökkentés előtt.
Lehet, hogy ez az árcsökkentés egy költségcsökkentési spirált indít el – véli Cramer. Egy dologban azonban biztos: az elektromos autók kezdeti virágzásának vége. Ahogy arra mindenki számított, kezdetét veszi az igazi tömegtermelés, amikor már nem lehet arra építeni, hogy az újdonság varázsa sok autóst arra késztet, hogy mélyebben nyúljon a zsebébe egy villanyautóért.
Ez a váltás mintha egy kicsit korábban történne annál, mint amire a szakértők számítottak. A befektetőknek jó hír, hogy bár az árcsökkentés mérsékli a Ford bevételeit, a Lighting még mindig többe kerül, mint amiről a 2021-es bemutatkozás előtt szó volt. Akkor a legolcsóbb változat árát 40 ezer dollárra(13,3 millió forint) becsülték.
A tőzsde ezzel együtt rosszul fogadta az árcsökkentést. A Ford részvényeinek ára 6 százalékkal zuhant a bejelentés után. A CNBC szakírója ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy a költségek lefaragása ellenéret ovábbra is veszteséges az elektromos autók gyártása. Leegyszerűsítve a Ford az elektromos járműveinél felmerülő bukót (veszteséget) a hagyományosokon megszerzett profitból finanszírozza.
Teslás módi
Az elektromos járművek - autók - piacán a Tesla indította el az árcsökkentési hullámot. A villanyautó-gyártó az idén több alkalommal is lejjebb vitte a különböző modellek árát. Ezzel azonban a többi autógyártó nem igazán tud lépést tartani. Az egy dolog, hogy ők is csökkentik az árat. Csak ez - ahogy a Fordnál is veszteséget jelent -, míg a Teslánál pusztán a nyereség rovására megy, nem pedig mínuszba.