Mire koncentrálnak a rendőrök az ellenőrzéseknél? Vasszigort ígérnek
Az öt fő baleseti ok - köztük a gyorshajtás - visszaszorítása a rendőrség elsődleges célja. Az ellenérzési terveken nem változtatott az uniós cél enyhítése.
A rendőrség az öt leggyakoribb baleseti okra koncentrál az ellenőrzéseknél. Ezek közül a gyorshajtás, az elsőbbség meg nem adása és a szabálytalan kanyarodás a három közvetlen baleseti ok, az ittas vezetés a leginkább a baleset bekövetkezésének a valószínűségét növeli, míg az öv- és a gyermekülés használatának hiánya súlyosabb balesethez vezethet.
A felsorolt okokat a rendőrség olyannyira komolyan veszi, hogy a közlekedési rendőrök munkáját is aszerint minősítik, hogy ebben az öt szabályszegési kategóriában milyen teljesítményt mutatnak - írja a Közlekedésbiztonság szakportál. A lapnak nyilatkozott Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályvezetője, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke, aki nem vitatja, az övhasználat önmagában a balesetek számát nem csökkenti, azonban a bekövetkező balesetek kimenetelét jelentősen.
Óberling József szerint azok, akik nem biztonsági gyermekülésben utaztatták a gyereküket, többnyire lesütött szemmel, szégyenkezve tudomásul veszik a rendőri intézkedést és a kiszabott bírságot, ami a helyszínen akár 50 ezer forint is lehet. Azok között azonban, akiket a biztonsági öv használatának mellőzése miatt állítottak és bírságoltak meg, nagy számban vannak magyarázkodók, felháborodók, tiltakozók.
Módosított célszám, változatlan szigor
Az ezredes beszélt arról is, hogy az idén az Európai Unió módosította a balesetek visszaszorítására vonatkozó célkitűzését. Az eredeti terv az volt, hogy 2030-ra 2020-hoz képest a felére kell csökkenteni a közúti balesetekben elhunytak és súlyos sérültek számát. Ugyanakkor a világjárvány miatt 2020-ban az Európai Unió valamennyi országában a lezárások és utazási korlátozások miatt jelentősen csökkent a közúti forgalom és a balesetek száma is, az új bázis, a pandémia előtti év, azaz 2019 lett. Ez a változtatás azonban egyben azt is jelenti, hogy az eredeti célkitűzésben meghatározottnál lényegesen több baleseti haláleset mellett is teljesíthető lesz az uniós célkitűzés. A rendőrség adatai szerint 2019-ben 16 572 személysérüléssel járó baleset történt Magyarországon, egy évvel később pedig 13 745, a halálos kimenetelű balesetek száma pedig 530-ról 419-re csökkent.
Óberling József közölte, a rendőrség a 2023-as céljait nem módosította az uniós döntés nyomán, azaz az idén még mindent úgy csinálnak, ahogy azt korábban – a bázisév módosítása előtt eltervezték. Ha jövőre módosítják a célszámokat, az biztos nem jelenti majd azt, hogy csökkenni fog a szigor az utakon. A rendőrség elsődleges célja a balesetek számának drasztikus csökkentése. Végső soron a hosszú távú uniós cél nem kevesebb, mint hogy 2050-től senki ne haljon meg közlekedési baleset következtében az Európai Unióban.
Jobbak az idei számok
A cikkből kiderül az is, hogy az év első öt hónapjában javult a közlekedésbiztonsági helyzet az utakon az egy évvel korábbi adatokhoz képest és a kedvező folyamatok az ORFK adatai szerint júniusban is folytatódtak.
2022 I. – V. Hónap | 2023 I. – V. Hónap | |
Összes baleset | 5384 | 5048 |
Összes sérült | 7257 | 6625 |
Halálos balesetek / Halálos áldozatok száma | 165 / 190 | 156 / 170 |
Súlyos sérüléses balesetek / Sérültek száma | 1533 / 1770 | 1401 / 1583 |
Könnyű sérüléses balesetek / Sérültek száma | 3686 / 5287 | 3491 / 4872 |
Ittas vezetők által okozott balesetek aránya | 8,50% | 7,40% |
Forrás: ORFK, Közlek
Az év első öt hónapjában 20-szal kevesebb emberéletet követeltek a közúti balesetek, mint az előző év május végéig, és több mint 600-zal kevesebben sérültek meg az utakon. A változásban szerepe volt azoknak az év eleje óta hosszabb-rövidebb időre többször megtartott országos közlekedésbiztonsági akcióknak, amelyben elsősorban, de persze nem kizárólag, a biztonsági öv- és a biztonsági gyermekülés használatát ellenőrizték.
A Totalcar korábban és az elmúlt hetekben is több alkalommal a baleseteket kiváltó okokról, például arról, a magyar közlekedési kultúra az intézményesített gyorshajtás állapotában leledzik. Emellett a gyorshajtás visszaszorítására a nemzetközi példák alapján alkalmas átlagsebesség-mérés esetleges bevezetéséről is. Több cikk született az
a gyorshajtásról, egyebek mellett az intézményesített valamint arról, hogy a bírságoknak milyen visszatartó ereje van. Valamint az gyorshajtások számának csökkentését átlagsebesség-mérés

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal
Amerikában nagy adag szolgáltatás is jár az extrák mellé.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
