Drasztikus lépéssel küzd London az elavult autók ellen
Az utóbbi időben Budapest önkormányzata Karácsony Gergyely főpolgármester vezetésével a főváros zöldítéséért küzd. Ennek szerves részét képezi az autós forgalom csökkentése is, mely – ahogy az várható – erősen megosztja a lakosságot. Mindez persze nem magyar találmány: a világ nagyvárosaiban régóta küzdenek hasonló módszerekkel a dugók és légszennyezés ellen.
Londonban például 2019 óta léteznek úgynevezett ULEZ-ek (Ultra Low Emission Zone, azaz Ultra Alacsony Kibocsájtási Zóna), melyek elsősorban a légszennyezés csökkentése érdekében születtek meg. Bár kezdetben ezek csak a szűk belvárost érintették, hamarosan szinte egész London egy hatalmas ULEZ-zé válik, autósok százezreinek okozva komoly fejfájást.
Az ULEZ minősítésű városrészekre csak legalább Euro 4-es környezetvédelmi besorolású benzines, és Euro 6-os dízel autók, motorok és furgonok hajthatnak be ingyen, az összes többi járműnek 12,5 fontos (5600 forint) napidíjat kell fizetnie. Bár mindez azokra is vonatkozik, akik egy ULEZ-en belül laknak, a 12,5 fontot csak azokra a napokra kell megfizetni, amikor valaki ténylegesen használja is a járművét.
Mindez azt jelenti, hogy a szintén 12,5 fontos londoni dugódíjjal együtt évi 5760 fontba (2,6 millió forint) kerülne minden hétköznap autózni egyet a brit fővárosban egy régi dízellel.
Mivel régi, erősen környezetszennyező autói főleg az eleve szegényebb rétegeknek vannak, London 5000 fontos (2,25 millió forint) támogatást nyújt az állampolgárok egy csoportjának, akik elavult autójukat használat helyett inkább a roncstelepre vinnék. Ez a lehetőség kezdetben csak a keveset keresők és fogyatékkal élők számára volt elérhető, ám azóta már bárki élhet vele, aki gyermeknevelési támogatásban részesül.