- Magazin
- Hírek
- cupra
- cupra raval
- cupra tavascan
- cupra dark rebel
- cupra urban rebel
- wayne griffiths
- volkswagen
A Cupra 15 évvel fiatalabb embereket ér el, mint a Volkswagen Csoport átlaga
Wayne Griffiths a Cupra Dark Rebel hivatalos leleplezése előtt leült néhány újságíróval beszélgetni, és én is köztük voltam.
Kezdjük ott, hogy mi ez. A Dark Rebel egy korábban csak virtuális formában létező tanulmányautó, melyet a közösség konfigurált, legalábbis papíron. Szerintem így is a cég döntött a színről, de ez most mindegy is.
Nincs szó platformokról, vagy arról, hogy ezt tényleg megcsinálhatják-e, de az biztos, hogy jelenleg a Cupra a Volkswagen Csoport talán legfelkapottabb márkája, aminek szüksége lesz egy poszterhősre ahhoz, hogy építse az imázsát.
Tehát az ambíció az, hogy a Dark Rebel általuk nagyon provokatívnak titulált formaterve valamilyen limitált formában egyszer gyártásba kerülhessen, így megkoronázva a Cupra kínálatát.
Hogy ebből lehet-e valóság, a jövő zenéje, de az biztos, hogy a Cupra csakis valami radikálisat építhet egy elektromos platformra, mivel a tradicionális sportautók gyártására már ott van a Porsche és a Lamborghini, hogy az Audi R8 utódjáról ne is beszéljünk.
A Cupra önálló márkaként csupán öt éve létezik, de máris profitot termel, idővel pedig a Seat is kiesik mellőle, mert a magasabb haszonkulccsal és kisebb példányszámban gyártható Cuprákkal Griffiths elmondása szerint a VW Csoport átlagánál 15 évvel fiatalabb vásárlókat érnek el, akiknek a fele ráadásul nem is venne más VW terméket.
Hogy ez a számok terén mit jelent? Tavalyhoz képest félmilliárd euróval több volt a Cupra forgalma, idén júniusban pedig rekord 23 ezer Cupra ment el egy hónap alatt, ami igen bíztató annak fényében, hogy a modellek java még csak később érkezik a piacra.
A Cupra most azt tanulmányozza, milyen nagy SUV-vel és terjesztői hálózattal léphetne be az amerikai piacra, az USA vagy Mexikói gyárait kihasználva az adóoptimalizálás és logisztikai zöldítés nevében.
A Volkswagen piaci részesedése ugyanis öt százalék körül alakul az Egyesült Államokban, míg Kínában kevésbé égető a bővülés, és inkább a Volkswagennek kéne összeszednie magát. A fókusz tehát Európa után Amerikán lesz, ha a számok azt mutatják, hogy ezt meg lehet ugrani.
Spanyolországban hiába pörgetik ki a Seatot, közben 300 millió eurót fektetnek a martorelli üzembe Katalóniában, ahol épp akkumulátorgyár épül a gyártósorok átszerelésével párhuzamosan.
Az Urban Rebel ugyan csak egy koncepció, de a 2025 végén érkező négyajtós kompakt EV, a Raval épp eléggé hasonlít rá ahhoz, hogy a Cupra elmondhassa, nem csak a fotók kedvéért csinál koncepciókat.
Valenciában is akkugyár épül a csoportnak, a VW belépő EV programja pedig 10 milliárd eurós befektetés, amit Spanyolország vezet.
Később természetesen a VW és a Škoda is használja majd ugyanezt a platformot és technológiát.
A Raval már az átszerelt katalán gyárban készül, miközben egyéb Cuprák jönnek Németországból, Kínából és Magyarországról is. Minden attól függ, hol van leghamarabb gyártókapacitás.
Az Urban Rebel illesztési hézagjai a Cybertruckot idézik, de ez talán megbocsátható egy gyorsan összerakott koncepcióautó esetében.
A Ravallal már nem lesz ilyen gond. Ugyanitt készül a Volkswagen ID.2 is, illetve a csehek alternatív verziója.
Dizájn szempontjából természetesen a Cupra lesz a legmerészebb. Griffiths szerint nem baj, ha megosztó a márka, mert ők nem mindenkinek akarnak tetszeni, hanem kevesebb, ám adott esetben tehetősebb vásárlónak nagyon-nagyon.
Az elképzelések szerint a 2025-ben érkező kis elektromos autó 25,000 euróról fog indulni. A Cupra Raval talán magasabbról.
Ez itt a Cupra dizájncsapata. Balról jobbra Jorge Díez, a főnök, valamint Julio Lozano külső és David Jofré beltér dizájnerek.
A Cuprákból nem lesz GTI, mert eleve mindegyik a magasabb teljesítménnyel és felszereltséggel kezd majd.
Boldogság Münchenben, öröm Barcelonában. Wolfsburg meg csak néz, hogy eddig milyen jól bevált ez az ötlet.
A Tavascan Kínából jön, mert így lehet majd a piacon már jövőre. Írtam róla korábban, keressetek rá, ha tudtok és érdekel, mert itt nem lehet linkelni.
Wayne Griffiths Machesterből jött, Leedsben tanult, de több időt töltött az Ingolstadt-München tengelyen, mivel az Audinál volt a legtovább. A Cuprát és a Seatot 2020 óta vezeti, de az egész külön márka részben az ő ötlete volt.
Élőben egészen lenyűgöző a Dark Rebel, főleg, hogy nem vártam belőle fizikális példányt a korábbi digitális bemutató után. A Cupra viszont nagyon sokat akar, és egyelőre Németországban a legsikeresebb.
A beltérről is sikert lőnöm pár képet, csemegézzetek csak.
Wayne szerint ez nem egy tradicionális sportautó, én viszont felhívtam a figyelmét, hogy a szokásos tuningolt crossoverhez képest minden, ami ilyen alacsony, és kétajtós, az. Pláne egy shooting brake.
Ettől függetlenül Amerikába csak egy SUV mehet, hogy aztán még több SUV kövesse, miközben a pickupokat a Volkswagen a Scout márkán keresztül árulja majd.
Minden a stílus, így a CEO öltözéke is roppant tudatos. Fiatalok, fiatalok, fiatalok.
München az első bázis, mivel itt nyílt a Cupra első üzlete. Barcelona pedig a cég otthona, akár vége a Seatnak, akár nem. De mint minden, így a Cupra is nemzetközi vállalat, bár a hosszútávú cél a főként európai gyártás, méghozzá megújuló energiával, hogy az EU tudjon támogatást nyújtani a jogi kereteken belül a külföldi, főleg kínai konkurenciával szemben.