3500 milliárdos büntetést fizethet a GM és a Stellantis
A General Motorst és a Stellantist is hatalmas pénzbüntetéssel sújthatják a Biden adminisztráció által előterjesztett büntetési rendszer alapján. A gyártók azt kérik, hogy a törvényhozók gondolják újra a vonatkozó kibocsátási előírásokat.
Nemcsak az Európai Unióban, hanem az Egyesült Államokban is meg kell felelni bizonyos károsanyag-kibocsátási normáknak. Ha egy gyártó túllépi a CAFE, vagyis a Corporate Average Fuel Economy nevű szabályozásban megállapított flottaátlagot, fizethet, méghozzá nagyon sokat. Jelen állás szerint a GM és a Stellantis kapná a legnagyobb büntetést, 6,5, illetve 3 milliárd dollárt, a Ford és a külföldiek közül a Volkswagen pedig 1-1 milliárd dollárt. A hazai gyártókat képviselő csoport aggasztónak találta a büntetés mértékét, az egész iparág összesen 14 milliárd dollárt (5160 milliárd forint) fizethet.
Egy nem nyilvános levélben azt kérik az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumától, hogy gondolják át a rendszer egyes részeinek, például az "olaj ekvivalencia tényező"-nek (a villanyautók fogyasztásának hagyományos üzemanyagra vetített értékének kiszámítása) átalakítását, ami aránytalanul nagy mértékben sújtja a hazai vállalatokat. Összehasonlításképp: a Big Three autónként 2151 dollár (~800 ezer forint), míg a külföldi vállalatok 546 dollárnyi (~200 ezer forint) büntetésre számíthatnak.
A szabályozás arra ösztönzi a cégeket, hogy több villanyautót készítsenek, a valóságban azonban ez kétélű. Ugyanis ha aránytalanul sok kedvezmény jár az elektromos autók után, a gyártók több benzines és dízel autót gyárthatnak, hiszen az elektromos autókon megspórolt kvóta lehetővé tesz némi plusz mozgásteret.
A közlekedésbiztonsági ügynökség (NHTSA) júliusban javasolta, hogy 2032-ig növeljék a CAFE normákat 57 mérföld per gallonra, ez személyautóknál 2, pickupoknál és SUV-knál pedig 4 százalékkal javítandó flottaátlagot jelent.
Forrás: Reuters / Autoblog