Akár 1000 kilométeres hatótáv, kizárólag napelemmel
Még viszonylag kevés, szinte kizárólag napelemmel működő autó van a piacon, de vannak cégek, akik hisznek a technológiában. A Solar Team Eindhoven határozottan ilyen: már tesztelik a prototípust, a Stella Terrát, eddig igen impresszív eredménnyel.
A hálózatról tölthető elektromos autókhoz képest jóval kiszámíthatatlanabbnak tűnnek a napelemes autók: bár sokszor az elektromos töltőhálózat is kompromisszumokra kényszeríti a felhasználókat, egy villanyautó viszonylag kiszámíthatóan tölthető. Azt azonban igen nehéz előre megmondani, hogy süt majd a nap, és ha igen, meddig és mennyire.
Holland egyetemisták azonban úgy vélik, hogy a technológia sokkal jobb, mint amilyennek elsőre tűnik. A Stella Terrát az Eindhoveni Műszaki Egyetem diákjai fejlesztették, és az alapkoncepció tulajdonképpen igen egyszerű: pici akku, hatékony napelemek, alacsony tömeg.
Mivel a projekt egyik célja az volt, hogy az autó jól mozogjon terepen, több alkatrészt szinte nulláról kellett kifejleszteniük. Egyediek a napelemek, az inverterek, sőt, még futómű egyes alkatrészei is. Bár azt nem árulták el, hogy mekkora akkupakkot töltenek a napelemek, nem lehet túl nagy, hiszen a kész autó tömege alig 1,2 tonna.
Az előzetes számítások alapján az tűnt reálisnak, hogy a Stella Terra hatótávja napos időben, közúton nagyjából 710 kilométer, terepen pedig körülbelül 550 kilométer. Kevésbé napos időben 670 kilométerre saccolták az autó hatótávját. De mivel ez a projekt eleve a kísérletezésről szólt, úgy döntöttek, hogy mindezt élesben is letesztelik.
A túrát Afrikában csinálták végig, ami jó döntésnek tűnik, hiszen ott van napsütés és rossz út is bőven. A sok napsütést se csalásként érdemes felfogni: inkább arról volt szó, hogy ki szerették volna próbálni, hogy mi a maximum, amit az autó ideális körülmények között tudhat. Utóbbi csak a töltés szempontjából igaz, hiszen a homok és a rossz út semmiképp nem ideális egy finom szerkezet számára.
A csapat Marokkó északi részéről indult, átszelték a hegyeket, a túra vége pedig a Szahara volt. Összesen 1000 kilométert tettek meg mindenféle segítség és hálózati töltés nélkül, ami jól mutatja a technológiában rejlő potenciált még úgy is, hogy ezt nem egyhuzamban tették meg, hanem több nap alatt.
Összesen egy, a kormányműben jelentkező hibát kellet kijavítaniuk menet közben, ami ahhoz képest, hogy diákok által épített prototípusról van szó, szép teljesítmény. A csapat egyelőre nem piackész termékben gondolkodik, inkább azt szeretnék elérni, hogy nagy gyártókat inspiráljának a napelemes technológia használatára.
Nem csak egyetemisták próbálgatják kitolni a határokat: írtunk egy másik, szintén Eindhovenben lévő cégről is, akik ugyanúgy hiszenek a technológiában. A Lightyearről itt olvashatsz bővebben:
Forrás: Solar Team Eindhoven