Akár 1000 kilométeres hatótáv, kizárólag napelemmel
Még viszonylag kevés, szinte kizárólag napelemmel működő autó van a piacon, de vannak cégek, akik hisznek a technológiában. A Solar Team Eindhoven határozottan ilyen: már tesztelik a prototípust, a Stella Terrát, eddig igen impresszív eredménnyel.
A hálózatról tölthető elektromos autókhoz képest jóval kiszámíthatatlanabbnak tűnnek a napelemes autók: bár sokszor az elektromos töltőhálózat is kompromisszumokra kényszeríti a felhasználókat, egy villanyautó viszonylag kiszámíthatóan tölthető. Azt azonban igen nehéz előre megmondani, hogy süt majd a nap, és ha igen, meddig és mennyire.
Holland egyetemisták azonban úgy vélik, hogy a technológia sokkal jobb, mint amilyennek elsőre tűnik. A Stella Terrát az Eindhoveni Műszaki Egyetem diákjai fejlesztették, és az alapkoncepció tulajdonképpen igen egyszerű: pici akku, hatékony napelemek, alacsony tömeg.
Mivel a projekt egyik célja az volt, hogy az autó jól mozogjon terepen, több alkatrészt szinte nulláról kellett kifejleszteniük. Egyediek a napelemek, az inverterek, sőt, még futómű egyes alkatrészei is. Bár azt nem árulták el, hogy mekkora akkupakkot töltenek a napelemek, nem lehet túl nagy, hiszen a kész autó tömege alig 1,2 tonna.
Az előzetes számítások alapján az tűnt reálisnak, hogy a Stella Terra hatótávja napos időben, közúton nagyjából 710 kilométer, terepen pedig körülbelül 550 kilométer. Kevésbé napos időben 670 kilométerre saccolták az autó hatótávját. De mivel ez a projekt eleve a kísérletezésről szólt, úgy döntöttek, hogy mindezt élesben is letesztelik.
A túrát Afrikában csinálták végig, ami jó döntésnek tűnik, hiszen ott van napsütés és rossz út is bőven. A sok napsütést se csalásként érdemes felfogni: inkább arról volt szó, hogy ki szerették volna próbálni, hogy mi a maximum, amit az autó ideális körülmények között tudhat. Utóbbi csak a töltés szempontjából igaz, hiszen a homok és a rossz út semmiképp nem ideális egy finom szerkezet számára.
A csapat Marokkó északi részéről indult, átszelték a hegyeket, a túra vége pedig a Szahara volt. Összesen 1000 kilométert tettek meg mindenféle segítség és hálózati töltés nélkül, ami jól mutatja a technológiában rejlő potenciált még úgy is, hogy ezt nem egyhuzamban tették meg, hanem több nap alatt.
Összesen egy, a kormányműben jelentkező hibát kellet kijavítaniuk menet közben, ami ahhoz képest, hogy diákok által épített prototípusról van szó, szép teljesítmény. A csapat egyelőre nem piackész termékben gondolkodik, inkább azt szeretnék elérni, hogy nagy gyártókat inspiráljának a napelemes technológia használatára.
Nem csak egyetemisták próbálgatják kitolni a határokat: írtunk egy másik, szintén Eindhovenben lévő cégről is, akik ugyanúgy hiszenek a technológiában. A Lightyearről itt olvashatsz bővebben:
Izgat minket a napelemes autó 16 millió forintos ígérete?
Napelemes technika egy rendkívül aerodinamikus európai elektromos autóban. Meglátjuk, ez mire lehet elég.
Forrás: Solar Team Eindhoven

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.
- Hírek
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.
- Közélet
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?
- Hírek
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.
- Hírek
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
Az áramot nem kosárban adják.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
Csak a hétköznapi csúcsidőkben.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Hírek
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

