A Uni Wheel a Hyundai és a Kia legújabb közös bejelentése, mely a sajtóközlemény szerint már sorozatgyártáshoz közeli készültségnél tart, és elméletileg forradalmasíthatja az elektromos járműveket, akár hagyományos irányítással, akár önvezető technológiákkal ötvözve. Már csak a fogaskerekeket kell tökéletesíteni, illetve kitalálni, hogy egyáltalán megéri-e az új koncepció.
A Kia és a Hyundai Motors közösen úgy látják, itt az ideje még a Kia EV9 nappalijánál is tágasabb és jobban variálható utastereket alkotni. Eddig oké, ám hogy a Uni Wheel technológiája valóban autókban, vagy sokkal inkább önvezető robotokban debütálhat, csak később derül ki.
Ezen a ponton a dél-koreai óriás annyit állít a nyolc új szabadalmat is hozó innovációról, hogy a Uni Wheel kerékbe integrált féltengelycsuklója a lassító áttétellel együtt kompaktabb villanymotorok használatát teszi lehetővé, miközben gyors nyomatékváltásokat és hosszan élvezhető csúcsnyomatékot eredményez. Mindezt úgy, hogy a rugózatlan tömeg nem nő olyan jelentősen, mintha teljes agymotorokra váltanának.
Agymotoros hajtással eddig többek közt a Saab utódjaként ismért NEVS kísérletezett komolyan, a Hyundai és a Kia viszont csak a motor és a kerekek közti alkatrészeket csoportosítja egy új fogaskerékrendszerbe, így teret nyerve akár az utastérben, akár további akkumulátorok számára.
A Hyundai szerint ez a megoldás átmérő szempontjából a tíz centiméterestől a 65 centis kerékig bármilyen méretben működhet, így elektromos kerekesszékek, vagy a tengelyek szabad mozgásának hála akár lépcsőket is leküzdő szállítóeszközök hajtására is alkalmas.
Felmerül, hogy kormányozható kerekekkel vajon működik-e a Uni Wheel rendszer azon túl, hogy megfordítja a hajtás irányát, illetve hogy ilyen minőségű és nyomatékbírású fogaskerekeket mennyire érné meg gyártani úgy, hogy a fékezésre is ki kell találni valamit a motorok generátor funkcióján túl.