Nagyjából minden WRC ritkaság, de a Fabia különösen, hiszen csak kevés ideig használták a világbajnokságban. A rali durván eszi a technikát, 2003 is régen volt, így nem járunk térdig öreg, eladó WRC-kben. A gyári Fabia WRC különösen finom ritkaság, hibátlan állapotút szerezni praktikusan lehetetlen, most mégis itt egy eladó példány. Ráadásul szebb, mint új korában.
A Skoda Fabia WRC-t a Skoda Motorsport fejlesztette 2003-ban, a korábbi, Octavia WRC Evo 3-as verzióját váltotta. A Fabia WRC-k 2003-ban szereztek pár pontot a világbajnokságban, de átütő sikert nem tudtak elérni.
A Didier Auriol és Toni Gardemeister vezette Fabiák is begyűjtottek pár pontot, de a dobogóig nem értek el. A ralivilágbajnokságot abban az évben Petter Solberg nyerte egy Imprezával, 2004-től pedig Sébastien Loeb és a Citroën nem hagyott szóhoz jutni senkit.
Ettől még maga az autó rendkívül izgalmas tárgy, mint ahogy minden csúcs raliautó. A WRC-k, elképesztő műszaki igényességgel és mérnöki munkával készültek, hiszen a raliversenyzés legmagasabb és legkeményebb kategóriájában kellett szerepelniük, igen potens mezőnyben.
A motor itt még kétliteres, turbós volt, aminek elméletileg maximum 300 lóerő lehetett a teljesítménye, de a valóságban ennél erősebbek volt ezek. A minimális tömeget 1230 kilóban határozták meg. Az összkerék és a szekvenciális váltó is alap volt.
Most a 7-es számú – vagyis Chassis 7 – Fabia WRC került kisebb reflektorfénybe, ugyanis eladó. Már abból a szempontból is különleges, hogy egy gyári versenyautóról van szó, így hát Didier Auriol és Toni Gardemeister is kente neki élesben. De van még itt más is: ezt az autót felújították, nem is akárhogy.
A 2003-as WRC a gyárin kívül több más csapatot is megjárt, majd 2022-ben került a C&M Motorsporthoz, akik kezelésbe vették. Ahogy írták is, egy egykor éles raliautó felújítása hatalmas meló, és csak akkor van igazán értelme, ha olyan minőségű lesz a végeredmény, amilyen új korában is volt. Ehhez viszont rengeteg szaktudás kell, hiszen finom szerkezetről van szó.
A C&M Motorsportnál elmondták, hogy hosszas gondolkodás után végül a 2003-as, San Remo Rallyra, aszfaltra beállított változat rekonstrukciója mellett döntöttek. Büszkék a végeredményre, hiszen ahogy mondják, valószínűleg jelenleg ez a legjobb állapotú Fabia WRC a világon.
A képek alapján utóbbival nem tudunk vitatkozni, hiszen az autó pontosan úgy néz ki, mintha egyenesen 2003-ból gurították volna ide. Döbbenetesen mutat, látszik rajta, hogy emberfeletti melót fektettek bele.
Ha egy kicsit elidőzünk a részletei felett, azonnal rájöhetünk, hogy egy gyári raliautó mennyire igényesen megcsinált szerkezet. Egy milliméterére se sajnálták a pénzt a Skodánál: a csövezés, a hengerfej, a pedálok, meg úgy minden arról árulkodik, hogy ez itt valami nagyon más. Az autó és a felújítás minősége is megdöbbentő.
Ezt a csodálatos Fabiát most eladják: a C&M Motorsport hirdeti, akik a felújítást is végezték. Bár az oldalukon ár nem szerepel, megkerestem őket a matekkal kapcsolatban: a válaszlevélben nagyjából 300 ezer eurós, azaz körülbelül 115 millió forintos – vagy ehhez közeli – összeget írtak, ennyit kérnek a Fabia WRC-ért. Ez bődületesen sok pénz, de ha belegondolunk, hogy ez egy korábban sok futamot megjárt gyári versenyautó, ami ráadásul már 20 éves, már nem is olyan vészes az ár.
Forrás: C&M Motorsport