Minden egyes eladott elektromos autóján 35,8 milliót bukik a Ford
- Hatalmas veszteséget hoz az elektromos autók gyártásával és fejlesztésével foglalkozó iparága a Fordnak
- A 2024 első negyedéves bevételük 1,3 milliárd dollár volt, nagyjából ennyit vittek el veszteségként az elektromos autók
- A Ford haszongépjárművei kompenzálják ki a hatalmas veszteséget és a személyautós részleg is elég jó eredményeket produkál
- A keresletcsökkenés állhat a hátterébe annak, hogy lassul a Ford elektromos autók fejlesztésének megtérülése, lassítottak is a gyártáson
Egészen jó volt a Ford első negyedéve, hiszen újabb 1,3 milliárd dolláros, átszámítva 456 milliárd forintos nettó árbevételt termeltek ki. Ez az érték lehetne még magasabb is, hiszen a vállalat egyik ágazata egyelőre súlyos veszteséget termel neki, amit más ágazatok kompenzálnak. Működtetése azonban egyelőre elengedhetetlen, hiszen az elektromos autó gyártásról van szó és vannak olyan piacok, amiktől elesik, hogy ha nincs jelen a kategóriában.
Nem is apró veszteségekről van szó, a Ford annyit bukott az elektromos autóknak szánt ágazatán – amit Model e-nek nevez – amennyi a vállalat nettó árbevétele volt. Ezek alapján a Bloomberg nevű lapnál számolták ki azt, hogy a Ford minden egyes eladott elektromos autóján nagyjából átlagosan 100 000 dollárt, átszámítva 35,8 millió forintot bukik. Ez egy ekkora vállalat számára a későbbi célok elérésének érdekében szinte aprópénz, de átlag fogyasztói szemmel felfoghatatlan összeg. Főleg annak fényében, hogy a Ford az F-150 Lightningból, E-Transitból és Mustang Mach-E-ből összesen 20 223 darabot adott el. Ezek közül utóbbi autó volt a legsikeresebb, hiszen abból 9 589 talált gazdára 2024 első negyedévében.
Érdemes ezt a számot összehasonlítani a márka legnépszerűbb modelljének számító F-150-nel, melyből azonos időszakban 152 943 darabot adtak el. Ennek fényében nem meglepő, hogy a Ford villanyautós veszteségeit a Ford Pro, azaz a kereskedelmi célú járműveket gyártó ágazata kompenzálta. E mellé még érdemes odacsapni a Ford Blue részleget, mely a belsőégésű motoros és hibrid személyautókkal foglalkozik, ott 900 millió dolláros, átszámítva 322,1 milliárd forintos nyereséget termelt a vállalat.
Az elektromos autós ágazat veszteségében több tényező is közrejátszik. A fejlesztések költsége esélyes, hogy egyelőre nem térült meg, illetve jelentősen csökkent az elektromos autók utáni érdeklődés a piac részéről. Emiatt a Ford nemrég lassította a gyártást és több beszállítóval is egyeztetett a megrendelések csökkentéséről. Ezen felül próbálnak optimalizálni, hogy minimalizálják a Model e veszteségeit, amíg az el nem kezd bevételt termelni.
Forrás: Motor1