Visszatérnek a GM „kísértet” taxijai az amerikai utakra
- A Cruise, a General Motors önvezető technológiával foglalkozó leányvállalata, újraindította önvezető autóinak tesztelését biztonsági ellenőrök jelenlétében
- A vállalat 2021 óta teszteli az önvezető taxikat Kaliforniában, 2022-ben pedig 100 robotaxit üzemeltetett San Franciscóban, és terjeszkedett Phoenixben és Austinban
- Egy baleset miatt, amely során egy önvezető autó nem megfelelően reagált egy elütött gyalogosra, a Cruise tevékenységét felfüggesztették
Elkezdi a teszteket önvezető autóival a Cruise, a General Motors önvezető technológiával foglalkozó leányvállalata azt követően, hogy tavaly októberben egy baleset miatt le kellett parancsolni a cég robotaxiait az utakról – adta hírül a CNN. A vezető nélküli autók egyelőre biztonsági ellenőrrel térnek vissza az utakra május második felétől. Magyarán lesz vezető az autókban, csak éppen nem fog vezetni.
Az a dolga, hogy vészhelyzet esetén átvegye az irányítást
A vállalat 2021 szeptemberében kapott engedélyt a kaliforniai közlekedési hatóságoktól arra, hogy kísérletképpen önvezető taxikat állítson forgalomba a város bizonyos részein. Ez azt jelentette, hogy biztonsági ellenőr, vészhelyzeti sofőr nélkül, teljesen „kísértet” üzemmódban járták az utcákat az autók.
A Cruise 2022 februárjában jelentette be, hogy várja a robotaxik utasait. Ezzel egyidejűleg kérvényt nyújtott be az USA szabályozó hatóságához, amiben kérték a vezető nélküli járművek közlekedésének szabályozását az egész országban. A kaliforniai kormány 2022 júniusától engedélyezte, hogy díjat kérjenek a taxis fuvarokért.
A vállalat 2022 szeptemberében már 100 robotaxit üzemeltetett San Franciscóban, és ötezerre akarta emelni flottáját. Megkezdték a terjeszkedést Arizona államban, Phoenixben és a texasi Austinban. Azt tervezték, hogy 2025-ben már egymilliárd dollár árbevételt fognak elérni. A The Verge magazin becslése szerint 2023-ban 561 millió dollár veszteséget szenvedtek el.
A crach akkor ütött be, amikor tavaly októberben baleset részesévé vált az egyik autó. Ahogy haladt, nem sokkal előtte egy másik autó elütött egy gyalogost, aki a robotaxi elé került. A kísértet jármű megpróbált lehúzódni az út szélére, ám ez rossz döntés volt, mert így métereken át tolta maga előtt az elgázolt gyalogost, aki emiatt további sérüléseket szenvedett.
A cég tevékenységét felfüggesztették. A GM vizsgálatot indított, amiből kiderült, hogy a Cruise vezetése elbízta magát. A hatóságokat például a jövő technológiájának bevezetését akadályozó ellenségnek tekintették. A vezetőséget és a robotaxi cég alkalmazottainak közel negyedét elbocsátották. Az önvezető szoftver frissítésen esett át. A teszteket nem Los Angelesben, hanem Phoenixben kezdték újra a „biztonsági vezetők” jelenlétében.