- A terepjárók, az elektronika és az elektromotorok együttesen növelik az autók súlyát, így az új autók átlagos tömege 2023-ban 1,7 tonna.
- Az egy tonna alatti autók száma csökkent, 2023-ban mindössze két modellsorozat volt ilyen (Mitsubishi Space Star és Suzuki Ignis).
- A nehéz SUV-k és luxusautók népszerűsége nő, miközben az elektromos autók akkumulátorai még tovább növelik az autók tömegét.
Egyre nehezebbek az autók, amit a crossover/SUV-k térhódítása, a villanyautók elterjedése csak tovább súlyosbít, így az új autók tömege átlagosan 1,7 tonna körüli volt 2023-ban, írta a Der Spiegel.
Emiatt pedig az egy tonna alatti új autók száma is egyre kisebb. A szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság (KBA) adatai szerint csak két modell van, ami még a bővüs szám alatt van. A Mitsubishi Space Star (ami jelenleg a legolcsóbb új autó Magyarországon) 954 kilóval és a Suzuki Ignis 971 kilóval. Tavaly előtt még négy modell volt, ami egy tonna alatt volt, tíz éve pedig 15.
A spektrum másik oldalán, azaz a három tonnánál nagyobb tömegű személyautókból már három van: a legnehezebb a Cadillac Escalade 3472 kilogrammal, amit a Mercedes Maybach követ 3027 kilogrammal, majd az Ineos Grenadier következik 3002 kilogrammal. Mindhárom járműből együttesen alig több mint 1000 darab került forgalomba Németországban.
A KBA szerint 2023-ban egy új autó átlagos súlya Németországban 1696 kilogramm volt. Ebben azonban benne vannak a lakóautók és haszonjárművek is, amelyek mintegy 50 kilóval növelik az átlagot. 2013-ban az átlagsúly még 1475 kilogramm volt.
Ennek több oka is van. Először is, egyre népszerűbbek az SUV-k, amelyek nagyobbak a szedánoknál/kombiknál, emiatt alapból nehezebbek. A különböző biztonsági és kényelmi rendszerek (amelyekből egyesek kötelezők) is növelik az autók tömegét, valamint a hibrid és elektromos autók elterjedése is növeli az átlagos. Alacsony tömegű kisautót pedig már kimondottan nehéz gyártani nagy árrés nélkül, ezért nem is próbálkoznak vele.