Fellélegezhet a Rivian: többmilliárd dollárral szállhat be a cégbe a VW
- Összetett tranzakció keretében összesen 5 milliárd dollárt fektetne be a Rivian autógyártóba a Volkswagen.
- A segítsége egyet jelenthet a túléléssel.
- A VW pedig menő operációs rendszert kaphat.
- Mindeközben a VW az elektromos autók fejlesztésére szánt óriási, 180 milliárd eurós összeg egy részét visszairányította a hagyományos autókra. 2027-re pedig olcsóbb villanyautót ígér.
A Volkswagen átváltható kötvények formájában 1 milliárd dollárt fektet a Rivian amerikai autógyártóba, ezeket bizonyos feltételek teljesülése esetén válthatják át a Rivian részvényeire 2024. december 1-jén.
Ezen felül a Volkswagen további 4 milliárd dollárt fektethet be a következő években a Rivianbe: összesen legfeljebb 2 milliárd dollár összegben szerezhet Rivian-részvényeket a német konszern, két egyenként 1-1 milliárd dolláros csomagban 2025-ben és 2026-ban. Egy közös vállalatot is létrehoznának, ebbe 2 milliárd dollárt tenne a Volkswagen - írja a portfolio.hu.
Menő infotaimment a túlélésért
A Rivian számára az üzlet azért lenne jó, mert a kis darabszámmal és értékesítési volumennel rendelkező gyártók túlélési esélyei alacsonyak, az viszont megerősítheti a céget, ha több szálon egy nagy autógyártó csoporthoz tartozik. A Volkswagen befektetése biztosítja a forrásokat a jelenlegi és tervezett modellek, például az R2 és az R3 fejlesztéséhez és gyártásához. A partnerség lehetővé teszi, hogy a Rivian csökkentse működési költségeit azzal, hogy közösen szerezhet be alkatrészeket a német konszernnel. A Rivian jelenleg autónként közel 40 ezer dollár (15 millió forint) veszteséget ér el, készpénzállománya csökken, a megállapodás a túlélésben is segít.
A Volkswagen számára azért lehet előnyös az együttműködés, mert a Rivian meglévő szellemi tulajdonát licencelni fogja a közös vállalatnak, ez nagy előrelépés lehet a Volkswagennek, amely évek óta küzd azzal, hogy versenyképes operációs és infotainment rendszert kínáljon az autóiban.
A bejelentésnek nyilvánvalóan örültek a Rivian befektetői, a piaczárást követő kereskedésben közel 50 százalékot ugrott a cég részvényárfolyama. Igaz, van honnan, ezzel az emelkedéssel együtt is 30 százalékkal lejjebb áll az árfolyam, mint tavaly év végén, és több mint 90 százalékkal lejjebb, mint a 2011-es csúcson.
Mi a helyzet a Volkswagen villanyautó-stratégiájával?
A Volkswagen több más nagy gyártóhoz hasonlóan túl merész célokat tűzött ki korábban az elektromos autók piacán. Európában 80 százalékos flottarészarányt ígért 2030-ra, de ez jó eséllyel nem jön össze.
A cég tavaly 180 milliárd eurós összeget szánt az elektromos autók fejlesztésére, ám a villanyautó-eladások akadozása miatt a félretett összeg egyharmadát, 60 milliárd eurót visszairányít a belső égésű motorok fejlesztésére, hogy ne kerüljön technológiai lemaradásba riválisaival szemben.
Az elmúlt hónapokban a cég közölte azt is, egyedül fog kifejleszteni egy olcsó elektromos autót, amely versenyképes lesz a kínai autógyártók termékeivel. Európa legnagyobb autógyártója korábban azt tervezte, hogy a Renault-val közösen fejleszt egy megfizethető árú villanyautót, ám ez a terv kútba esett. Jelen állás szerint az olcsónak mondott új villanyautó várhatóan 2027-ben jelenhet meg a piacon, 20 ezer euró alatti eladási árral.