Halszálkás parkolás: ha akarjuk sem megy szabályosan

2024.07.11. 14:08

  • Újlipótvárosban végzett felmérés szerint a halszálkában parkoló autók csaknem 49 százaléka szabálytalanul parkol.
  • Az egyre nagyobb méretű autók miatt a parkolóhelyek mérete nem megfelelő, és az autósoknak választaniuk kell, hogy a járdán vagy az úton közlekedőket akadályozzák.
  • Az önkormányzat több lakossági várakozási engedélyt adott ki, mint ahány parkolóhely rendelkezésre áll.

Az Újlipótvárosért Egyesület felkérésére A járda a gyalogosoké csoport átfogó felmérést készített Belső-Újlipótvárosban még 2023. decemberében. A kutatás eredményéből kiderült, hogy a legtöbb gond a halszálkás parkolásnál van: az itt parkoló autósok csaknem 49 százaléka szabálytalanul parkol - olvasható a felmérésben.

406013663 335808645821790 2989096964373612219 n
Fotó: jarokelo.hu

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy csaknem minden második autós valamilyen irányba kilóg a parkolóhelyről – ez tipikusan a járdák rovására megy. A probléma évtizedek óta ismert, a cél pedig a járdák gyalogosok részére történő visszaadása. Az önkormányzat ezt a folyamatot már elkezdte, de a szakaszok ütemezése nem készült el. A járdafelszabadítást 2026. decemberéig kell megoldania az önkormányzatnak – jegyzik meg a felmérésben.

Villamosdilemma

A belvárosi halszálkás parkolás az egyre nagyobb méretű autók miatt már egy villamosdillema (a Trolley problem vagy villamosprobléma, egy erkölcsi dillema, aminek lényege, hogy két rossz közül kell választani, lehetőleg a kevésbé rosszat – a villamos három, vagy egy embert üssön el). A parkolóhelyek mérete egyre kevesebb autónak elegendő, vagyis el kell dönteni, hogy a járdán vagy az úton közlekedőket akadályozzuk.

A troli, vagy a babakocsi legyen akadályozva?
A troli, vagy a babakocsi legyen akadályozva?
Fotó: A járda a Gyalogosoké Facebook-oldal

Viszont a probléma létrejöttében nem minden esetben az autósok hibásak. A szervezet Belső-Lipótvárosban 30 olyan utcaszakaszt talált, ahol a közútkezelő sem fizikai akadállyal, sem az előírt folytonos fehér vonallal nem jelzi a járdán parkolás határát. Ezeken a helyeken a KRESZ szerint egyáltalán nem lenne szabad a járdára parkolni, mégis évtizedek óta folyamatos a járdán parkolás, és az Önkormányzat sem bünteti ezt.

Több a parkolási engedély, mint a parkolóhely

Az Önkormányzat jelenleg több ingyenes lakossági várakozási engedélyt ad ki Újlipótváros területén, mint ahány parkolóhely összesen rendelkezésre áll a városrészben. A városrészben nagyjából 30 ezer parkolóhely van, de 2020-ban 31 ezer, 2021-ben pedig csaknem 25 ezer ingyenes lakossági várakozási engedélyt adott ki az önkormányzat. A szervezet rámutat, hogy a a Dráva utca - Váci út - Szent István körút - Duna által behatárolt városrészben 6.503 közterületi parkolóhely található, míg ugyanerre a területre 2020-ban 9.960 darab, 2021-ben pedig 8.300 darab ingyenes várakozási engedélyt adtak ki.