A Tesla vadiúj fejlesztésű, környezetkímélőbb akkucellákat mutatott be
Röviden:
- Áttörést ért el a szárazelektródás akkutechnológia terén a Tesla.
- Ennél a gyártási eljárásnál kevesebb oldószert és kevesebb vizet használnak.
- A technológia drasztikusan környezetkímélőbb és olcsóbb lehet, mint az eddigi megoldások.
- A gyártástechnológia fejlesztése kész, már csupán a tömeggyártás optimalizálása van hátra.
- Az új fejlesztésű, 4680-as akkucellák 2024 végén érkezhetnek.
Úgy tűnik, hogy a Teslánál végre megoldották, hogy tömeggyártásban is működhessen a szárazelektródás akkutechnológia. Komoly áttörésről beszélünk, hiszen ezzel drasztikusan csökkenhet az így készülő akkumulátorok ökológia lábnyoma. Az új fejlesztésű, 4680-as jelzésű – ez a méretükre, nem a technológiájukra utal – cellák 2024 végén érkezhetnek.
Ezektől a celláktól már korábban is sokat várt az iparág:
17 pont a Tesla hadüzenetéből
Így harcol a világ és önmaga ellen a gyár, aminek semmi sem szent, csak a fizika.

Ezzel a technológiával a cellák gyártásához nincs szükség rengeteg NMP oldószerre és hatalmas mennyiségű vízre. Utóbbiak elpárologtatásához nincs szükség hatalmas kemencékre. A gyártási folyamat energiaigénye drasztikusan alacsonyabb, illetve további előny, hogy a gyár fizikai kiterjedése is kisebb lehet. Fontos szempont, hogy az egyszerűbb folyamat a költségekre is jótékony hatással lehet – legalábbis elméletben.
A Tesla konkrét – valószínűleg ideális esetre vonatkozó – számokkal is szolgált: szerintük így akár a tizedére csökkenthető a folyamat energiaigénye és szintén a tizedére mérsékelhető a gyártás ökológiai lábnyoma. Mindez tündérmesébe illő, túlzó hülyeségnek tűnhet, amivel kapcsolatban adódik a kérdés, hogy amennyiben ez ennyire kiváló technológia, eddig miért nem így csinálták az akkucellákat. A válasz egyszerű: nem tudták megoldani.
Az akkumulátorgyártók évek óta kísérleteznek ezzel, és a Teslánál is úgy gondolták 2020 környékén, hogy hamarosan sikerrel járnak. Az áttörés azonban elmaradt: bár az anódnál megoldották a tömeggyártást, a katódnál ez idáig csak laborkörülmények között sikerült nekik. A Tesla egy időre emiatt a félmegoldás mellett döntött: a 4680-as celláikhoz az anódot elkezdték maguk gyártani, viszont a hagyományos, nedves eljárással készült katódot külső beszállítótól vették meg.
Hosszú, bonyolult – és szövevényes – fejlesztés és tervezés után úgy tűnik, hogy a Tesla most jutott el odáig, hogy a katód gyártástechnológiája is működjön a gyakorlatban. Maradtak még kihívások, de ahogy a Teslánál mondják, már csupán olyan problémákat kell megoldaniuk, amik nem számítanak újdonságnak.

Utóbbi a gyakorlatban azt jelenti, hogy miután a gyártástechnológia már kész, most a gyártás folyamatát kell optimalizálni és kellően költséghatékonnyá tenni. A fejlesztők magabiztosak Elon Musk költségekre vonatkozó elvárásaival kapcsolatban: azt mondják, a gyártásoptimalizálás folyamatát ismerik és értik, így ez biztosan nem okozhat gondot. A tervek szerint 2024 végére érhet révbe a folyamat anyagi oldala. Utóbbi azt jelenti, hogy az első, szárazelektródás technológiával készült, 4680-as cellák év végén kerülhetnek a sorozatgyártott Teslákba.
Forrás: Villanyautósok / Tesla

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Botrány, skandallum, világvége: kínai technikával jöhetnek a jövő e-Ferrarijai?
Ha netán nyélbe ütnék az üzletet, a Kommunista Párt autóival kerülnének rokonságba az olaszok.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

