A Tesla vadiúj fejlesztésű, környezetkímélőbb akkucellákat mutatott be

2024.07.20. 11:52

Röviden:

  • Áttörést ért el a szárazelektródás akkutechnológia terén a Tesla.
  • Ennél a gyártási eljárásnál kevesebb oldószert és kevesebb vizet használnak.
  • A technológia drasztikusan környezetkímélőbb és olcsóbb lehet, mint az eddigi megoldások.
  • A gyártástechnológia fejlesztése kész, már csupán a tömeggyártás optimalizálása van hátra.
  • Az új fejlesztésű, 4680-as akkucellák 2024 végén érkezhetnek.

Úgy tűnik, hogy a Teslánál végre megoldották, hogy tömeggyártásban is működhessen a szárazelektródás akkutechnológia. Komoly áttörésről beszélünk, hiszen ezzel drasztikusan csökkenhet az így készülő akkumulátorok ökológia lábnyoma. Az új fejlesztésű, 4680-as jelzésű – ez a méretükre, nem a technológiájukra utal – cellák 2024 végén érkezhetnek.

Ezektől a celláktól már korábban is sokat várt az iparág:

Ezzel a technológiával a cellák gyártásához nincs szükség rengeteg NMP oldószerre és hatalmas mennyiségű vízre. Utóbbiak elpárologtatásához nincs szükség hatalmas kemencékre. A gyártási folyamat energiaigénye drasztikusan alacsonyabb, illetve további előny, hogy a gyár fizikai kiterjedése is kisebb lehet. Fontos szempont, hogy az egyszerűbb folyamat a költségekre is jótékony hatással lehet – legalábbis elméletben.

A Tesla konkrét – valószínűleg ideális esetre vonatkozó – számokkal is szolgált: szerintük így akár a tizedére csökkenthető a folyamat energiaigénye és szintén a tizedére mérsékelhető a gyártás ökológiai lábnyoma. Mindez tündérmesébe illő, túlzó hülyeségnek tűnhet, amivel kapcsolatban adódik a kérdés, hogy amennyiben ez ennyire kiváló technológia, eddig miért nem így csinálták az akkucellákat. A válasz egyszerű: nem tudták megoldani.

Az akkumulátorgyártók évek óta kísérleteznek ezzel, és a Teslánál is úgy gondolták 2020 környékén, hogy hamarosan sikerrel járnak. Az áttörés azonban elmaradt: bár az anódnál megoldották a tömeggyártást, a katódnál ez idáig csak laborkörülmények között sikerült nekik. A Tesla egy időre emiatt a félmegoldás mellett döntött: a 4680-as celláikhoz az anódot elkezdték maguk gyártani, viszont a hagyományos, nedves eljárással készült katódot külső beszállítótól vették meg.

Hosszú, bonyolult – és szövevényes – fejlesztés és tervezés után úgy tűnik, hogy a Tesla most jutott el odáig, hogy a katód gyártástechnológiája is működjön a gyakorlatban. Maradtak még kihívások, de ahogy a Teslánál mondják, már csupán olyan problémákat kell megoldaniuk, amik nem számítanak újdonságnak.

Forrás: Tesla
Forrás: Tesla

Utóbbi a gyakorlatban azt jelenti, hogy miután a gyártástechnológia már kész, most a gyártás folyamatát kell optimalizálni és kellően költséghatékonnyá tenni. A fejlesztők magabiztosak Elon Musk költségekre vonatkozó elvárásaival kapcsolatban: azt mondják, a gyártásoptimalizálás folyamatát ismerik és értik, így ez biztosan nem okozhat gondot. A tervek szerint 2024 végére érhet révbe a folyamat anyagi oldala. Utóbbi azt jelenti, hogy az első, szárazelektródás technológiával készült, 4680-as cellák év végén kerülhetnek a sorozatgyártott Teslákba.

Forrás: Villanyautósok / Tesla