MKIF: Javuló tendencia a közlekedésben, de van hova fejlődni
- Az elmúlt két évben javuló tendenciát mutat a közlekedés, de még van hova fejlődni.
- A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. igazgatója szerint ebben a kampányaik is segíthettek.
- Az MKIF igyekszik olyan időszakban dolgozni, amikor nem zavarja a forgalmat, de a biztonságos közlekedés a sofőrökön is múlik.
- Átlagosan minden második héten van olyan baleset, amiben érintettek a vállalat dolgozói, vagy minimum MKIF-es járművek, ütközéselnyelők sérülnek meg.
A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. csaknem a fennállásuk óta igyekszik edukatív kampányokkal biztonságosabbá tenni a közlekedést. Ebbe tartozik a Megáll az ész, a retró rovat vagy a Be Safe videósorozatuk. Az MKIF Zrt. igazgatója elmondta, hogy hivatalosan nem vezet statisztikát a balesetekről, ez a rendőrség és a KSH feladata, de a társaságuk eddigi adatai szerint van egy javuló tendencia a közlekedésben.
De sajnos így is előfordulnak balesetek. „A nálunk nyilvántartott nem hivatalos adatok szerint a legtöbb baleset az általunk üzemeltetett pályán a követési távolság be nem tartásából, a forgalmi sáv szabálytalan változtatásából, valamint a figyelmetlen és gondatlan vezetésből adódik” – mondta Szimicsku László a Magyar Építőkkel készített interjújában.
Viszont az is előfordul, méghozzá nem egyszer, hogy az autóból kiszállva történik baleset. Tavaly három ilyen halálos baleset történt csak Gödöllőnél. „2023-ban volt olyan negyedév, amikor három olyan halálos baleset is történt az M3-as autópályán Gödöllő térségében, ahol úgy vesztette életét valaki, hogy már nem az autóban tartózkodott: kereket cserélt és elsodorták, vagy egy kisebb koccanás után szállt ki a kocsijából a belső sávban, és ott ütötték el.” Szimicsku hangsúlyozta, hogy ha valaki megálló autóval, akkor a lehető leggyorsabban vegyen fel egy láthatósági mellényt és menjen a korláton kívülre.
A kampányokkal kapcsolatban az igazgató kifejtette, hogy halálos baleseteket kegyeleti okokból nem szoktak videón közölni. Ugyanakkor két esetben részben kivételt tettek a téma kiemelt fontossága miatt. „A baleset pillanatát itt sem mutattuk meg, csak az oda vezető eseményeket és a következményt. Az egyiknél egy úgynevezett fantom dugó okozott ráfutásos balesetet, ami azt jelenti, hogy minden valós ok nélkül belassul egy autópálya forgalma, extrém esetben akár le is állhat, így alakul ki egy balesetveszélyes helyzet. A másik alkalommal pedig az okozott bajt, hogy egy halálos kamionbaleset után a másik, szembejövő oldal két sávjában az autósok lelassítottak. Fotóztak és videóztak, emiatt minden valós ok nélkül 8 kilométeres dugó alakult ki.”
Ha lehet, az útkezelők éjszaka dolgoznak
Az interjúból kiderült, hogy az MKIF tavaly 400 helyszínen dolgozott és idén is több száz helyen lesz országszerte munkavégzés. Ahol tehetik, a biztonság és a forgalom zavartalansága miatt éjszaka végzik a munkát. Viszont sok esetben ez sem elegendő, ugyanis pár hete egy külföldi sofőr elaludt a volán mögött és totálkárosra törte az egyik növényvágó gépüket Lébénynél. Az igazgató hozzátette, hogy ekkor egy kollégájuk sem sérült meg.
Az MKIF csaknem két éves fennállása óta egyik kollégájuk sem szenvedett halálos balesetet – ellenben a Magyar Közúttal, akik 2000 óta idén vesztették el 22. közútkezelőjüket munkavégzés közben. Szimicsku viszont hozzátette, hogy átlagosan minden második héten van olyan baleset, amiben érintettek a vállalat dolgozói, vagy minimum MKIF-es járművek, ütközéselnyelők sérülnek meg. „Az elmúlt két évben sajnos már tíz kollégám került kórházba. Őket is hazavárják, nekik is van családjuk…”
Az interjú során az igazgató részletezte, hogy kollégái feladati közé tartozik egyebek között a burkolati jelek festése, a táblák cserélése, a növényzet gondozása, az utak tisztán tartása (beleértve a szemétszedést, korlátmosást, söprést), de a sérült szalagkorlátok javítása is az ő rezortjuk – ebből az első fél évben eddig 10 kilométernyit kellett cserélni.
Valamit valamiért
Az igazgató szerint a biztonságos közlekedésnek két feltétele van: „Az egyik a biztonságos útfelület, amin jól lehet haladni; a másik pedig maga az autó, a sofőrrel együtt.”
Megemlítette, hogy jogos az igény, hogy az utak legyenek jó minőségűek, ahogy az is jogos, hogy munkájukkal ne zavarják a forgalmat - ezért igyekeznek mindent megtenni, de cserébe szeretnék, ha a sofőrök betartanák a KRESZ-t, a sebességkorlátozásokat, valamint odafigyelnének a közútkezelőkre.