15 év alatt 90 százalékkal csökkent az elektromos autókba való akkumulátorok ára
- Kutatást készítettek azzal kapcsolatban, hogy hogyan alakult az elektromos autókba való lítiumos akkumulátorok ára az elmúlt 15 évben.
- 2008-ban még 1415 dollár volt egy kWh kapacitás, ez 2023-ra 139 dollárra csökkent.
- Az árcsökkenés főleg magas termelési kapacitás mellett volt megfigyelhető.
- Egy Tesla Model Y akkumulátora 114 615 dollár lett volna 2008-ban, és csak 11 259 dollár 2023-ban.
- A gyártók és a kutatók is további csökkenésre számítanak.
- Egy tanulmány szerint az elektromos autók átlagos ára 2027-ben lehet majd alacsonyabb, mint a belsőégésű motorosoké.
Az elmúlt években folyamatosan csökkent az akkumulátorok a ára, így az elektromos autózás is egyre elérhetőbbé vált az emberek számára. A fejlesztés során gyakran arra törekednek, hogy a lítium-ion akkumulátorok tömege, mérete és ára is csökkenjen és bár mind a három halad, úgy néz ki, hogy az utolsó tétel teszi ezt a legjelentősebben. Legalábbis ezt mutatja az amerikai Energiaügyi Minisztérium Járműtechnológiai Hivatalnak legfrissebb tanulmánya.
A felmérés szerint 2008-ban egy lítium-ion akkumulátor esetében 1415 dollárba (510 000 forint) került egy kWh-nyi kapacitás. Ez 2023-ra 139 dollárra (50 ezer forint), tehát csaknem a tizedére csökkent. Ez azt jelent, hogy az elmúlt 15 évben 90 százalékkal csökkent az elektromos autóba való akkumulátorok ára. A 2008-as számot az egy évvel ezelőtti dollár értékével kell érteni, de figyelembe kell venni az inflációt. Az eredeti ár olyan 1000 dollár volt kWh-ként, amihez képest szintén látványos a változás.
A tendenciáról egy grafikont is megosztottak és látszik, hogy 2009 és 2013 között igazán nagyot zuhant az akkumulátorok kWh-kénti ára. Ebben sok tényező szerepet játszik, de főleg a gyártási volumen és a kereslet emelkedésével hozzák összefüggésbe az árcsökkenést, ezért főleg olyan helyeken volt látványos a tendencia, ahol a termelés meghaladta az évi 100 000 darabot. Hogy könnyebb legyen elhelyezni az árazást, egy Tesla Model Y 81 kWh-s akkumulátora 114 615 dollárba (41,3 millió forint) került volna 2008-ban, míg ugyanez 2023-ban már csak 11 259 dollár (4 millió forint).
Az autógyártók arra számítanak, hogy az elektromos autók árai továbbcsökkennek majd annak ellenére, hogy egyelőre úgy néz ki, lassult a kereslet és egyre több gyártó inkább a plug-in hibridek felé veszi az irányt. A Gartner nevű elemzőcég kutatásai szerint az elektromos autók gyártási költsége – ezáltal ára – 2027-ben lesz alacsonyabb, mint a belsőégésű motoros változatoké. A javuló tendenciát a felhasználók részéről pedig a JD Power egy friss tanulmánya erősíti meg, miszerint jelenleg ötéves távlatban az USA 50 államából 48-ban alacsonyabb az elektromos autók átlagos összköltsége, mint a belsőégésű motorosoké.
Forrás: Carscoops