7 milliárdért mehet el Steve McQueen észbontó Porsche 917K-ja
- Eladó az a Porsche 917K, amit Steve McQueen vezetett a Le Mans című filmjében.
- Az autót a stúdióján keresztül ő maga birtokolta.
- Később Reinhold Joest, James Attwood és Jerry Seinfeld tulajdonában volt.
- 2025 januárjában újra elárverezik a mozgalmas történetű ritkaságot.
- Az ára biztosan meredek lesz: a becslések szerint ezért a konkrét 917K-ért akár 20 millió dollárt, vagyis bő 7 milliárd forintot is fizethetnek.
A Porsche 917K minden idők egyik legklasszabb versenyautója: az irreálisan lapos, gyönyörű vonalú Porschéra már a külseje miatt is ér vágyni. A 917K azonban nemcsak csodálatosan nézett ki, hanem abban is sikeres volt, amire tervezték: temérdek győzelem fűződik a típushoz.
Utóbbi onnan nézve nem meglepő, hogy a 917K egy igazi szörny volt. A kezdetben 4,5 literes, majd 4,9 és 5 literes, 12 hengeres bokszermotorral szerelt Porsche leggyengébb változata is 520 lóerőt tudott. A 4,9 literesből már körülbelül 600 lóerőt, az 5 literesből pedig nagyjából 630 lóerőt préseltek ki.
Ehhez érdemes hozzátenni, hogy a bődületes tűzerő egy komikusan könnyű és kicsi, mindössze 820 kilós száraz tömegű, 92-94 centi magas autót hajtott. Ez a súly-lóerő arány még modern versenyautós viszonylatban se lenne rossz, pedig mára a legfiatalabb 917K is 53 éves.
Miért K?
A Porsche 917 első verziója még egészen máshogy nézett ki, mint a később legendássá váló 917K. Az 1969-es, sima 917 hosszabb volt, és a hátsó része még lefelé ívelt. A rosszul kezelhető, bizonyos szituációkban instabil eredeti változat továbbfejlesztett verziója lett a 917K.
Az autó a magasra mutató, de kurtább far miatt kapta a K jelölést, ami a kurzheck, vagyis rövid farkú kifejezésből jön. A rövidebb, ékre emlékeztető 917K mokányabb, mint az eredeti 917. Ami azonban igazán fontos, hogy a mérnökök célt értek a fejlesztéssel, a Kurzheck bevált: a rövid far stabilabbá tette, így a versenyeken is jobban szerepelt, mint a korai változatok.
A 917K legnagyobb eredménye, hogy 1970-ben és 1971-ben is ezzel a típussal tudták behúzni az abszolút győzelmet a Le Mans-i 24 óráson. A Porsche kiváló teljesítménye Hollywoodot, és az egyik leghíresebb autórajongót, Steve McQueent is megihlette. A Le Mans című filmhez Steve McQueen stúdiója, a Solar Productions egyenesen a Porschétől vásárolt egy 917K-t.
Ez az a konkrét autó: a 917-022 számú, amit Steve McQueen vezetett és birtokolt - a stúdiója által közvetve -, illetve a filmben is pont ez a darab szerepelt. Ha valaki látta a filmet, tudja, hogy egy ponton összetörik a 917K-t, de pánikra semmi ok: igazából sose csukták össze a 022-est, helyette egy akkor sokkal olcsóbb, átalakított Lola T-70 szívta meg.
Miután a film elkészült, a Kurzhecket Reinhold Joest vette meg, később pedig James Attwoodhoz került. Attwood volt az egyik pilóta, aki az 1970-es Le Mans-i 24 óráson a Salzburg Racing 917K-ját vezette, ami végül megnyerte a futamot. Attwood sokáig megtartotta az autót: egy csűrben tartotta, majd egy felújítás után 2000-ben eladta, Jerry Seinfeld vette meg.
Azóta csend volt az autó körül, nem tudjuk, hogy közben gazdát cserélt-e az autó, vagy még mindig Seinfeld a tulajdonosa. Hamarosan azonban újra árverésre bocsátják a mozgalmas életű ritkaságot: 2025 januárjában, a Mecum aukciós háznál kerül kalapács alá a csodálatos 917K.
Az egészen biztos, hogy a végső ár láttán sokan a földön hagyják majd az állukat: a másik, ugyanebben a filmben használt 917K-ért 2017-ben 14 millió dollárt , vagyis közel 5 milliárd forintot fizetett valaki. A 022-es számú autóért a 2025-ös árverésen körülbelül 20 millió dollárt, azaz bő 7 milliárd forintot várnak.
Forrás: Mecum Auctions