Voltaképp kitiltanák a feltöltött villanyautókat a szöuli mélygarázsokból
- Szeptember végétől kitiltanák a mélygarázsokból a 90 százalék feletti töltöttséggel rendelkező villanyautókat Szöulban.
- A töltőket szabályoznák és az autók töltöttségi szintjét is korlátoznák.
- A kormány nem indokolta a döntést.
Érdekes és kérdéses változásokat vezet be a szöuli városvezetés, miután augusztus elején kiégett egy Mercedes EQE egy parkolóházban. A tűzeset miatt 21-en kórházba kerültek, legalább 140 autó megsérült és rengeteg háztartásban egy hétig nem volt áram és víz. Dél-Korea közlekedési minisztériuma emiatt vészhelyzeti gyűlést tartott, aminek megszületett az eredménye: kitiltanák a mélygarázsokból a 90 százalék fölé töltött villanyautókat, valamint 80 százalékos maximumra korlátoznák a töltőket.
Ki itt belépsz, hagyj fel a 90 százalékkal
A garázsokra kivetett korlátozást szeptember végétől vezetik be, de nem kötelező, ugyanis a városvezetés nem kötelezheti a lakóparkokat erre. De ha nem vezetik be, akkor kizárhatják őket különböző támogatási programokból.
„A városvezetés nem kérnyszerítheti rá a lakóparkokra a korlátozást, de ha nem vezetik be, hátrányos helyzetbe kerülhetnek, például a jövőben kizárhatják őket a város által finanszírozott ösztönzőkből vagy támogatási programokból”
– mondta Yeo Jang-kwon, a városi kormány klíma- és környezetvédelmi központjának vezetője a pénteki tájékoztatón. Hozzátette, hogy sokan aggódnak, hogy megismétőledhet a nemrégiben történt tűzeset, így arra számítanak, hogy sokan bevezetik szeptember végétől az új szabályt.
Neked vagy a gyártónak kell korlátozni
A városi tulajdonú töltőket szeptembertől 80 százalékra korlátozzák (vagyis ennyire töltenek fel egy autót), ami későbbiekben a magántulajdonú töltőkre is vonatkozna.
Továbbá azt is kérik a tulajdonosoktól, hogy 90 százalékos maximumot állítsanak be autójukon.
Az is tervben van azonban, hogy egyenesen a gyártókat kötelezik arra, hogy növeljék az akkumulátorok bruttó-nettó kapacitás közötti különbséget 10 százalékra. Ha ezt egy gyártó megteszi, akkor az adott jármű bizonyítványt kapna arra, hogy parkolhat mélygarázsokban.
Szöul bemutatta a tervet az ottani autógyártóknak is, ők jelenleg vizsgálják annak megvalósíthatóságát. Yeo megjegyezte, hogy a folyamat összetett és a határidők bizonytalanok, és hangsúlyozta a gyártók együttműködésének szükségességét. Egyes gyártók eközben felajánlották, hogy ingyen átvizsgálják a villanyautókat.
Rengeteg a kérdés, érvelés nincs
A városvezetés döntése sokak számára érthetetlen és boszorkányüldözést kiáltanak. Yoon Won-sub, a Sungkyunkwan Egyetemen energiatudományi professzora az eset kapcsán kifejtette, hogy igen kicsi az esély arra, hogy a tüzet egy teljesen feltöltött akkumulátor okozta volna.
„A villanyautókat a kezdetektől fogva úgy tervezték, hogy soha ne érjék el a teljes töltöttséget, még akkor sem, ha a kijelző szerint 100 százalékos a töltöttségük (...) Bizonyíthatatlan érv, hogy az akkumulátorok nagyobb tűzveszélyt hordoznak, amikor teljesen fel vannak töltve” – mondta Yoon. A töltéssel kapcsolatos tiltások ezek mellett azért is érdekesek, mert a EQE-t nem töltötték, amikor kigyulladt.
Dél-Koreában az elmúlt három évben összesen 139 villanyautós tűz volt, amiből 26 történt töltés közben, 68 vezetés közben, 36 pedig parkolásnál, a maradék 9 hátterében pedig egyéb okok álltak.
Továbbá az is kérdés, hogy a városvezetés hogyan akarja majd ellenőrzni, hogy egy autó hány százalékra van feltöltve a parkolás pillanatában.