Olaszország minél előbb változtatna az EU 2035-ös tervén

2024.09.10. 06:08

  • Olaszország 2026 helyett már jövőre tartana egy időközi értékelést, hogy mi legyen a 2035-ös nulla szén-dioxid-kibocsátású célokkal.
  • Szerintük a teljes tiltás nem jó ötlet, főleg, hogy az európai autóipar hanyatlik.
  • Ennek a hanyatlásának jelenleg egyik ékes példája a Volkswagen.

Olasz tisztviselők szerint a tervezettnél korábban felül kell vizsgálni az Európai Unió azon tervét, hogy 2035-től betiltja az új belső égésű motorok értékesítését. Gilberto Pichetto Fratin energiaügyi miniszter egy üzleti fórumon arról beszélt, hogy abszurd az EU ezen célja és azt minél előbb meg kell változtatni és a jelenlegi piaci helyzethez igazítani.

Az EU 2026-ban tart egy időközi értékelést a 2035-ös terveket illetően, de Adolfo Urso olasz ipari miniszter szerint ezt már jövő év elején meg kéne ejteni. „Európának pragmatikus jövőképre van szüksége, ugyanis az ideológiai jövőkép megbukott” - jelentette ki Urso.

A jelenlegi tervek szerint a 2035 után értékesített új autóknak nulla szén-dioxid-kibocsátásúnak kell lenniük, ami ellehetetlenítené az új, fosszilis üzemanyaggal működő járművek értékesítését a 27 országot tömörítő blokkban.

Giorgia Meloni olasz miniszterelnök szerint az Európai Bizottságnak nagyobb szabadságot kellene biztosítania a tagállamok számára az elfogadott szén-dioxid-mentesítési célok elérése érdekében - vagyis abban, hogy ezt milyen meghajtással szeretnék elérni

Olaszország tisztségviselői azt mondták, hogy nem ellenzik az elektromos járművek fejlesztését és gyártását, de ez nem válthatja le teljesen az összes többit, írta az ANE.

Az európai autóipar nincs jól

Európa autóipara pedig tényleg nem áll olyan jól: azzal, hogy lassultak a villanyautó eladások, több gyártó is újratervezte elektrifikációs tervét. Eközben en bloc kevesebb autót adnak el Európában, mint az gondolták, amit tovább fokoz a kínai olcsó villanyautók térhódítása is, amit a rájuk szabott büntetővám ugyan enyhít, de mivel válaszul Kína is bevezetett egy hasonlót, így az ott is működő európai gyártók sínylik meg az egészet.

Az egész helyzeten pedig az sem segít, hogy az egyik legnagyobb európai gyártó, a Volkswagen veszélyben vanEzt jelzi, hogy autógyártó óriás nemrég két gyár potenciális bezárásáról is beszélt, ami példátlan intézkedés lenne a vállalat történelmében. Hogy pontosan mekkora is a baj, azt Arno Antlitz pénzügyi vezető szavai helyezik igazán kontextusba. Antlitz a gyártó wolfsburgi központjában, Oliver Blume CEO jelenlétében kijelentette, hogy a Volkswagennek egy, esetleg két éve van, hogy kilábaljon a jelenleg helyzetből. A vezető szerint az autóipar utóbbi években tapasztalható gyors átalakulása miatt az eladásaik nem térnek vissza a koronavírus járvány előtti szintre. Ebben a vártnál lassabb elektromos átállás, és a VW ázsiai piacról való kiszorulása is szerepet játszik. Utóbbiról már Oliver Blume CEO beszélt, aki szerint „nem jön már több [fizetési] csekk Kínából."

Ezek a kijelentések pedig negatívan hatnak az ott dolgozókra, ami további problémákat okoz a VW-nek, ami pedig problémát okozhat a német gazdaságnak is.