Erős jobb horgot kaphat az olasz autóipar - Olaszországtól

2024.10.31. 11:03

  • Olaszország alaposan átcsoportosítja az autóiparra szánt összegeket 2030-ig.
  • Az előző kormány 2025-30 között 5,8 milliárd eurót szánt volna a helyi autóiparra, a mostani ebből 4,6-ot elvenne.
  • Az átcsoportosítás legnagyobb vesztese a Stellantis lehet.

Olaszország jelentősen csökkentené az ország autóiparára szánt összeget, amivel jelentős hátrányok érhetik az országban működő gyártókat, főleg a Stellantist, írta az ANE.

Olaszország azon tervei, hogy a következő öt évben 4,6 milliárd euróval csökkenti az ország autóiparának támogatására elkülönített forrásokat, visszavethetik az elektromos járművek eladásait az országban, és növelhetik a feszültséget a Stellantis és Giorgia Meloni olasz miniszterelnök kormánya között.

Giorgia Meloni elődje, Mario Draghi még 2022-ben 8,7 milliárd eurót különített el 2030-ig az autóipar támogatására. Ez viszont a gazdasági miniszter által nemrég bemutatott 2025-2030-as költségvetésben jelentősen csökkent: a fennmaradó 5,8 milliárdból 4,6 milliárdot más intézkedésekre csoportosítanának át.

Ezt viszont a parlament mindkét házának december végéig jóvá kell hagyania, hogy életbe lépjen.  Emellett a vásárlói ösztönzőkre és ipari támogatásokra rendelkezésre álló forrásokat 2025 és 2030 között évi 200 millió euróra csökkentenék. Az előző költségvetés 2025-re 762 millió eurót, 2026 és 2030 között pedig évi 1 milliárd eurót irányzott elő. Adolfo Urso ipari miniszter egy nyilatkozatában kijelentette, hogy elkötelezett annak biztosítása mellett, hogy az autóipari beszállítói lánc rendelkezzen a zöld átállás kihívásaihoz szükséges eszközökkel. „Minden forrást a gyártási beruházásokra fordítunk, az alkatrészekre összpontosítva, amelyek Olaszország igazi erősségei” – mondta Urso. Vagyis jövőre már nem adnak támogatást villanyautó-vásárlásra. Ez pedig további feszültségeket szíthat Olaszország és Stellantis viharos kapcsolatában.

A kormány többször is élesen bírálta a Stellantist az olaszországi termelés csökkenése és a történelmi olasz márkák, például a Fiat, a Lancia és az Alfa Romeo egyes modelljeinek külföldre történő áthelyezése miatt.

A Stellantis azt mondta, hogy az olaszországi termelésének egymillió darabra történő visszaemelése a kormányzati támogatástól is függ, a vásárlási ösztönzőket is beleértve.

Egy olasz parlamenti meghallgatáson a hónap elején Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója elmondta, hogy Olaszország sokkal kevesebb forrást különített el az autóipar támogatására, mint más nagy uniós országok. Az ANFIA olasz üzleti lobbicsoport bírálta a támogatáscsökkentést. "A sok folyamatban lévő probléma, köztük az elektromos hajtásra való átállás, a gyenge európai piaci kereslet és az olaszországi termelés csökkenése mellett ez sem támogatja a bizalmat" - mondta az ANFIA ügyvezető igazgatója, Gianmarco Giorda október 28-i nyilatkozatában.