Szintet lép a villanyautós vita és évekig elhúzódhat
- Az EU büntetővámot vetett ki a kínai elektromos autókra, Kína pedig válaszul európai termékekre vetett ki extra terhet.
- Az EU tagállamai között sincs egyetértés a büntetővámról, egyes országok inkább a kétoldalú kapcsolatok erősítésében érdekeltek.
- A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) kezében a döntés: Mindkét fél a Kereskedelmi Világszervezethez fordult a vitás kérdésekben, de a döntésre még évekig várni kell.
Az Európai Unió tagállamai egyenként is tárgyalnak Kínával a két ország közti vámháború elkerülése érdekében – írta a Reuters a kínai elektromos autókra kivetett büntetővámot érintő legújabb fejleményekről.
A szakértők szerint az Egyesült Államok az elnökválasztás után mindenképpen szigorítani fog Kínával szemben kereskedelempolitikáján.
Eközben egyes európai országok arra használják fel az EU és Kína közti konfliktust, hogy a kétoldalú kapcsolatokat erősítsék kínai befektetések reményében. Szakértők úgy vélik, hogy Pekingnek sem érdeke európai kapcsolatainak romlása, miután az USA-val borítékolhatóan rosszabb lesz a viszonya.
A kínai elektromos autókra kivetett büntetővám, ami a normál 10 százalékos tarifával együtt elérheti a 45,3 százalékot, november elejétől lépett életbe. Válaszul Kína az európai sertéshús, tejtermékek és brandy bevitelére vetett ki pluszvámot, ám ez csak a felszín. A háttérben bonyolult egyeztetések folynak.
Peking az elmúlt hetekben egy sor európai politikust fogadott. Franciaországot annak ellenére az éves kínai importkiállítás díszvendégének tekintették, hogy megszavazta az autóimportvámot.
Szakértők szerint ez ugyan nem azt jelzi, hogy a kínai fél valamit le akar tenni az asztalra az autóimport-vitában, de okot adhat némi optimizmusra a felek kapcsolatát illetően. Az EU-nak számolnia kell azzal, hogy tagállamai megosztottak a kérdésben.
A 27 országból tíz támogatta a büntetővámot, 12 tartózkodott. Finnország, amely az utóbbiak között volt, a napokban a kétoldalú kapcsolatok mélyítéséről állapodott meg Kínával, akárcsak Szlovákia, amelynek miniszterelnöke, Robert Fico a napokban Pekingbe látogatott.
Kínának sem kell a keménykedés
Kína gazdasági gondokkal küzd, ami szintén arra ösztönözheti az ország vezetését, hogy ne mérgesítse el kapcsolatát az EU-val a kereskedelmi háború elmélyítésével. Várakozások szerint nem fognak az említetteken túli termékek importját pluszvámmal sújtani. Mindkét fél a Kereskedelmi Világszervezethez fordult (WTO) azzal a kérdéssel, hogy megfelelnek-e a szervezet szabályainak azok a támogatások, amelyekkel a kínai állam segíti az ország autóiparát. A világszervezet vizsgálatai általában több évig tartanak, és most sem várható gyors döntés.