Klímát szerelnek az F1-es versenyautókba 2025-től

2024.11.21. 17:04

  • Hűtőberendezést építenek az F1-esekbe a FIA szabályai alapján.
  • Az egyszerűsített légkondit csak olyan versenyeken kell majd alkalmazni, ahol extrém meleg van.
  • Egyelőre úgy tűnik, hogy a megoldást valamilyen hűtött folyadék jelenti majd, amit a pilóta teste körül keringetnének.
  • A rendszert jelenleg még fejlesztik.

A Formula-1-esek a világ legfejlettebb versenyautói, amiknek szinte minden alkatrésze azért létezik, hogy az autó a lehető leggyorsabban száguldhasson. A biztonsági rendszerekre is nagy hangsúlyt fektetnek, a kényelmi berendezések azonban érthető okokból háttérbe szorulnak.

Most mégis úgy tűnik, hogy egy személyautókban elterjedt extrát kapnak az F1-esek: 2025-től légkondival szerelik fel őket. Nem egy klasszikus klímát kell elképzelni: egy egyszerűsített, a versenyzőket közvetlenül hűtő rendszert építenének az autókba. A klíma a FIA szabályai alapján egyes futamokon kötelező lesz.

A kép illusztráció - Fotó: Lars Baron - Formula 1 via Getty Images
A kép illusztráció - Fotó: Lars Baron - Formula 1 via Getty Images

A szabály pontos részletei egyelőre nem ismertek, de az szinte biztos, hogy csak olyankor kell majd alkalmazni a klímát, amikor a külső hőmérséklet elér egy bizonyos határértéket. Ez a határ előreláthatóan 30 Celsius-fok környékén lehet, hiszen ilyenkor az F1-esek pilótafülkéje akár 50-60 Celsius-fok környékére is felmelegedhet.

A versenyzőknek eleve óriási fizikai megterhelés egy hosszú futamon végig menni, amit pilótafülke szinte elviselhetetlen hőmérséklete tovább fokoz. Ez hatással lehet a sofőrök egészségügyi állapotára és döntésképességére, így a klíma innen nézve biztonsági berendezésnek is tekinthető.

A kép illusztráció - Fotó: George Hitchens - SOPA Images/LightRocket via Getty Images
A kép illusztráció - Fotó: George Hitchens - SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Az FIA egyelőre még csak teszteli az egyszerűsített, a versenyzőket hűtő rendszer prototípusát. Úgy tűnik, hogy a még fejlesztési fázisban lévő berendezéssel valamilyen hűtött folyadékot keringetnének a pilóta teste körül. A hűtött levegő a nyitott kabin és a hatalmas tempó miatt nem jöhetett szóba. Azokon a versenyeken, ahol alkalmazni kell majd a rendszert, valószínűleg néhány kilóval magasabbra emelik a versenyautók minimális tömegét.

Forrás: Motorsport.com